Auto importeren uit het buitenland
De aankoopprijs van een auto in het buitenland is soms aanzienlijk lager dan de prijs in Nederland. Vooral jonge auto’s uit een hoger segment kunnen in het buitenland veel goedkoper zijn dan in Nederland. Dat is voor veel mensen de belangrijkste reden om een auto uit het buitenland te importeren. Maar er zijn ook kosten verbonden aan het importeren van een auto uit het buitenland.
Ga direct naar
Voor- en nadelen van een auto importeren uit het buitenland
Wil je een auto importeren? Een auto importeren uit het buitenland heeft zeker een aantal voordelen maar het is slim om rekening te houden met de nadelen.
Voordelen
- Lagere aankoopprijs dan in Nederland
- Grotere keuze aan modellen en uitvoeringen
- Mogelijkheid om unieke auto’s te vinden
- Financieel voordeel bij jonge of luxe auto’s
- Besparing mogelijk ondanks extra kosten
Nadelen
- Onverwachte kosten (BPM, transport, invoerrechten)
- Tijdrovend papierwerk en keuringen
- Technische aanpassingen nodig voor niet-EU auto’s
- Risico op verborgen gebreken
- Moeilijker inspecteren zonder persoonlijk bezoek
Een auto invoeren vanuit de Europese Unie
Voor een voertuig dat al eerder in een lidstaat van de Europese Unie (EU) of de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA) geregistreerd is geweest, kun je een Nederlands kentekenbewijs krijgen. Dit geldt ook voor een voertuig dat eerder geregistreerd is geweest in Andorra, Monaco, San Marino of Vaticaanstad.
Dit kun je aantonen met het kentekenbewijs uit het land waar het voertuig vandaan komt. Voorwaarde is wel dat het een regulier kentekenbewijs is zonder bijzonderheden.
Kosten voor het importeren van een auto uit het buitenland
Bij het importeren van een auto komen meer kosten kijken dan alleen de aankoopprijs van de auto. Belangrijk bij het berekenen van de kosten is de herkomst van de auto: er is natuurlijk een verschil in kosten tussen een auto importeren uit Duitsland of uit Amerika.
Niet alleen zijn de transportkosten verschillend, maar ook de eventuele invoerrechten en typegoedkeuring. Importeer je een auto van buiten de EU? Dan speelt de aankoopprijs ook een rol bij de invoerrechten.
1. Belasting (btw) over geïmporteerde auto’s
Voor het importeren van een auto uit het buitenland betaal je altijd btw, maar de hoogte van de btw kan verschillen. Bij het importeren van een auto uit een EU-land maakt het niet uit of de btw in dat land of in Nederland wordt betaald. Er is echter één uitzondering.
Als de auto minder dan 6 maanden oud is en/of minder dan 6.000 km heeft gereden, kan de Belastingdienst de auto als nieuw beschouwen. Dat betekent dat je nogmaals 6% btw moet betalen, zelfs als je dit in het land van herkomst al hebt gedaan.
Wanneer je een auto van buiten de EU importeert, moet je altijd 21% btw betalen over de aankoopprijs, transportkosten en invoerrechten. Voor een importauto ouder dan 30 jaar geldt een standaard btw-tarief van 6%.
2. Invoerrechten voor geïmporteerde auto’s
Importeer je een auto uit een EU-land? Dan hoef je geen invoerrechten te betalen. Bij het importeren van een voertuig van buiten de EU betaal je wel invoerrechten. Voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde en de transportkosten. Voor auto’s ouder dan 30 jaar hoef je geen invoerrechten te betalen. Je betaalt dan alleen 6% btw over de aanschafprijs.
3. Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen (Bpm) betalen
In Nederland betaal je belasting voor elke personenauto of motorrijtuig dat geregistreerd wordt. Dit noemen we bpm. Bij het invoeren van een auto moet je dus ook bpm betalen. Je kunt zelf berekenen welk bedrag je aan bpm moet betalen.
Bij een personenauto maak je de berekening aan de hand van de CO2-uitstoot van je auto. Als je het bedrag hebt berekend, kun je dit doorgeven aan de Belastingdienst. Vroeger deed je dit bij de Douane. Een auto of motor wordt pas op kenteken gezet als aangifte van de bpm is gedaan en de bpm is betaald.
4. Het transport van een import auto
De kosten voor het transporteren van een auto uit het buitenland hangen af van hoe je de auto vervoert. Haal je de auto zelf op of laat je een transporteur het doen? Een transporteur bepaalt de prijs meestal op basis van deze punten:
- De afstand die de auto moet reizen
- Of de auto makkelijk bereikbaar is met een vrachtwagen of autoambulance
- Of het om 1 of meer auto’s gaat
- Wanneer het transport moet gebeuren
5. Keuring door de RDW
Als je een auto uit het buitenland in Nederland wilt registreren, moet je aan een paar voorwaarden voldoen. Een daarvan is een typegoedkeuring door de RDW. Een geïmporteerde auto moet altijd eerst door De RDW gekeurd worden.
Bij deze aankoopkeuring controleert een keurmeester of de auto aan alle milieu- en veiligheidsregels voldoet zodat de auto op de Nederlandse wegen mag rijden. Ook verzamelt de keurmeester de gegevens voor de aangifte van de bpm.
Technische staat en APK
Bij het onderzoeken van een importauto uit een EU-land controleert de RDW niet de technische staat van de auto. Maar als de auto (bijna) een APK-keuring nodig heeft, moet de auto wel aan de APK-eisen voldoen. Lees meer over APK bij het invoeren van een importauto.
Auto importeren uit Cyprus, de Kanaaleilanden, Ierland, Malta en het Verenigd Koninkrijk
Is het voertuig eerder geregistreerd in een EU-lidstaat waar mensen gewoonlijk links rijden? Dan moet het in Nederland uitgerust zijn met dimlichten voor rechtsrijdend verkeer. Als het voertuig met 1 mistlicht aan de achterzijde is uitgevoerd, moet deze links of in het midden zijn gemonteerd. De RDW rekent bij de keuring extra kosten voor de beoordeling van deze verlichting.
Rekenvoorbeeld auto importeren uit Duitsland
In dit voorbeeld importeren we een Volkswagen Golf uit 2016 met 80.000 kilometer op de teller uit Duitsland. De vraagprijs is daar €15.000 terwijl een vergelijkbare auto in Nederland ongeveer €20.000 kost. Dat lijkt een flinke besparing maar er komen nog extra kosten bij.
- Reiskosten (openbaar vervoer naar Duitsland en brandstof voor de terugreis): €150
- Tijdelijke verzekering en eendagskenteken: €100
- BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen): €2.000
- RDW-keuring: €140
- Kentekenplaten: €50
- Tol en vignetten (afhankelijk van de route): €30
De totale kosten voor de auto inclusief bijkomende uitgaven bedragen € 7.470. De oorspronkelijke besparing leek €5.000 maar het werkelijke voordeel is na import €2.530. Ga voor jezelf na of dit de moeite is.
Documenten voor de import van een auto uit het buitenland
Voor het keuren van een geïmporteerd voertuig moet je de volgende voertuigdocumenten kunnen tonen:
- Als het voertuig eerder was geregistreerd binnen de EU: het buitenlands kentekenbewijs.
- Als het voertuig niet eerder was geregistreerd in een lidstaat van de Europese Unie (EU) of Europese Vrijhandelsassociatie (EVA): het buitenlands kentekenbewijs en een conformiteitsverklaring.
- Als het voertuig nooit eerder was geregistreerd: een conformiteitsverklaring en een bewijs dat het voertuig niet eerder was geregistreerd.
Als het voertuig geen kentekenbewijs uit een EU- of EVA-land heeft, moet je laten zien dat het voldoet aan de toelatingseisen. Dit kun je aantonen met een conformiteitsverklaring. In deze verklaring zegt de fabrikant dat het voertuig volgens een geldige typegoedkeuring is gebouwd en vermeldt de technische specificaties.
Is het voertuig al eerder geregistreerd in een EU- of EVA-land? Dan is het voertuig daar al op deze eisen gecontroleerd. In dat geval hoef je alleen het buitenlandse kentekenbewijs te laten zien.
Een verklaring typegoedkeuringsgegevens (CVO) inleveren
Voor het onderzoek moet je het originele en volledige kentekenbewijs uit het land van herkomst inleveren. Is de auto van bouwjaar 1995 of later? Dan kun je ook een CVO inleveren.
Als je een CVO indient, worden alle belangrijke (milieu-)technische gegevens op het Nederlandse kentekenbewijs en/of in het kentekenregister gezet. Je kunt een CVO aanvragen bij de fabrikant van het voertuig of een vertegenwoordiger in Nederland.
Denk aan het koopcontract van de importauto
Een koopcontract voor een importauto is belangrijk voor juridische zekerheid. Het bevat informatie over de koper en verkoper, details van de auto (zoals merk, model, bouwjaar, VIN, kilometerstand), de prijs, eventuele garanties en afspraken over levering.
Controleer altijd of de informatie overeenkomt met de documentatie van de auto en laat het contract vertalen als het in een andere taal is opgesteld. Koop bij voorkeur bij een erkend handelaar en zorg voor kopieën van relevante papieren zoals het buitenlandse kentekenbewijs en de onderhoudshistorie om problemen bij de import te voorkomen.
Nederlands kenteken aanvragen voor een buitenlandse auto
Is het voertuig goedgekeurd door de RDW? Dan kun je daarna een Nederlands kenteken aanvragen bij de RDW. Zonder een Nederlands kenteken mag je niet met de auto op de Nederlandse openbare weg rijden.
Moet je de geïmporteerde auto nog naar een keuringsstation van de RDW rijden? Dan kun je een eendagskenteken aanvragen. Je kunt het eendagskenteken meteen aanvragen wanneer je een keuringsafspraak maakt bij de RDW. Houd er rekening mee dat het een paar dagen kan duren voordat de aanvraag is afgehandeld.
Zo regel je het autotransport bij importeren
Er zijn een aantal opties om je nieuwe auto naar Nederland te halen:
Zelf rijden
Je kunt de auto zelf naar Nederland rijden, maar je hebt een geldige WA-verzekering nodig. Voor buitenlandse kentekens bieden Nederlandse verzekeraars dit vaak niet.
Transport door een transporteur
Met een autoambulance of transportbedrijf laat je de auto vervoeren zonder zelf te rijden of een verzekering af te sluiten.
Over zee of via vliegtuig
Voor auto’s uit bijvoorbeeld Amerika kun je kiezen voor zeecontainers (individueel of gedeeld). Vliegtuigtransport is sneller, maar duurder.
Oprijwagen huren
Met een oprijwagen kun je zelf een auto vervoeren. Let wel goed op de vereisten voor het rijbewijs en het gewicht van de auto.
Transport uit Spanje, Italië of Duitsland
Bij zelf ophalen moet je rekening houden met kosten zoals brandstof, tol, vignetten, overnachtingen en reistijd. Transport vanuit Duitsland is eenvoudiger vanwege de korte afstand.
De kosten van autotransport
De kosten variëren afhankelijk van afstand, bereikbaarheid en type transport. Prijzen starten vaak rond de €90,- bij transportbedrijven. Vraag een offerte aan voor een precieze prijs.
Veelgestelde vragen over een auto importeren
Waarom zou ik een auto importeren?
Auto’s zijn in het buitenland vaak goedkoper vooral jonge of luxe modellen. Ook is er een grotere keuze aan uitvoeringen. Of het echt goedkoper is, hangt vooral af van de bijkomende kosten. Maak voor jezelf een berekening om te zien of het echt voordelig is.
Uit welke landen kan ik het beste een auto importeren?
Populaire landen zijn Duitsland, België en Frankrijk vanwege de nabijheid en lagere prijzen. Voor unieke of klassieke auto’s kijken mensen vaak naar Amerika.
Wat zijn de kosten van het importeren van een auto?
Naast de aankoopprijs betaal je voor transport, bpm, RDW-keuring, kentekenplaten en mogelijk invoerrechten en btw.
Nooit onderverzekerd
Stel zelf je pakket samen
Een breed aanbod
Wij vergelijken alle verzekeraars voor jou, scheelt weer tijd
Hulp van onze experts
Kom je er niet uit? Onze experts staan altijd klaar om je te helpen
We zijn bereikbaar via chat, WhatsApp, telefoon of e-mail
Vragen? Neem contact met ons op als je meer wilt weten.
Wij zijn er vandaag tot 18:00.