Hoeveel gaat de premie van een autoverzekering omhoog na schade?
Autoschade is natuurlijk al vervelend genoeg. U sluit een autoverzekering af om de schade die ontstaat als gevolg van een ongeluk vergoed te krijgen of te kunnen vergoeden aan de tegenpartij, wanneer u schuld heeft. Hoe zit het met de premie van uw autoverzekering? Hoeveel betaalt u meer na één schade en per wanneer gaat deze verhoging in?
Premieverhoging door schade door schuld
Wanneer u een ongeluk met uw auto heeft gehad, door uw schuld, is de kans groot dat de premie van uw autoverzekering verhoogd wordt. Dit gebeurt echter niet direct nadat de schade is afgehandeld.
Wanneer de schade klein is, kan het soms voordeliger zijn om deze schade niet te claimen, maar zelf te betalen. Bij elke schadeclaim die u indient, valt u namelijk 5 schadevrije jaren terug. Hierdoor verliest u een deel van uw opgebouwde korting wat zorgt voor een premieverhoging.
Terugval schadevrije jaren wat nu?
De premieverhoging is het gevolg van een terugval in uw schadevrije jaren. Verzekeringsmaatschappijen bepalen aan de hand van de bonus malus ladder en het aantal opgebouwde schadevrije jaren, hoeveel korting u krijgt op de premie van uw autoverzekering. Elke (schuld)schade die u claimt, zorgt voor een terugval van 5 schadevrije jaren. Dit is bij iedere verzekeraar gelijk. De hoogte van de korting is vastgelegd in de bonus malus ladder van de verzekeringsmaatschappij. Elke verzekeraar heeft zijn eigen bonus malus ladder. Hierdoor kan het zijn dat u bij de ene verzekeraar meer korting ontvangt met hetzelfde aantal schadevrije jaren, dan bij een andere verzekeraar. Zo kan het zijn dat u na een schadeclaim bij de ene verzekeringsmaatschappij een stuk minder korting krijgt en bij de andere verzekeringsmaatschappij het verschil in korting verwaarloosbaar is.
Negatieve schadevrije jaren hoe werkt dat?
Een claim op uw autoverzekering gaat ten laste van uw schadevrije jaren. Bestuurders die nog geen of nauwelijks schadevrije jaren hebben opgebouwd, kunnen door één schade al negatieve schadevrije jaren krijgen. Dit wordt ook wel malus genoemd. Als u een malusregistratie heeft, krijg u geen korting meer op de premie, maar juist een premie-opslag.
Schadevrije jaren zijn gekoppeld aan uw autoverzekering. Het opzeggen van uw autoverzekering zorgt er niet voor dat u uw negatieve schadevrije jaren kwijtraakt. Ook het overstappen naar een andere autoverzekering is geen oplossing. Schadevrije jaren worden genoteerd in een centrale database voor verzekeraars, genaamd Roy-Data. Bij het overstappen naar een andere verzekering, zal de nieuwe verzekeraar uw gegevens opvragen in Roy-Data. Zo zal ook de nieuwe verzekeraar uw negatieve schadevrije jaren zien. U kunt van uw negatieve schadevrije jaren afkomen door weer schadevrije jaren op te bouwen. Dit gaat niet snel, omdat u bij één schade vijf jaren verliest. Na vijf jaar schadevrij rijden, heeft u het effect van één schade uitgewist.
Wanneer gaat de premieverhoging in na schade?
Een premieverhoging gaat niet direct in nadat de schade is afgehandeld. Het heeft te maken met de datum waarop uw autoverzekering is ingegaan. Als uw autoverzekering op 1 augustus ingaat, dan ontvangt u ieder jaar rond deze datum de nieuwe polis en een nieuwe groene kaart. Uw autoverzekeraar bepaalt ook ieder jaar op die datum of u een extra schadevrij jaar krijgt of niet. Stel u krijgt op 1 september van datzelfde jaar een ongeluk waar u schuldig aan bent, dan zal de premieverhoging pas vanaf het volgende jaar op 1 augustus worden doorgevoerd.
Het kan echter ook anders. Krijgt u een paar dagen voor het ingaan van het nieuwe verzekeringsjaar een ongeluk dat niet uw schuld is? Dan wordt de schade door de verzekeraar in behandeling genomen. Dit kan enige tijd duren. Omdat u schade heeft geclaimd die nog niet is afgehandeld, kan de verzekeraar ervoor kiezen uw schadevrije jaren te verlagen, waardoor u meer premie moet betalen. Uit het onderzoek kan blijken dat uw autoverzekeraar u toch moet uitbetalen voor de schade. Om te voorkomen dat u eventueel premie moet gaan bijbetalen, verhoogt de verzekeraar uit voorzorg uw premie. Als later blijkt dat u niet meer premie had moeten betalen, dan krijgt u het te veel betaalde geld over de hele periode, terug.
Heeft u vragen met betrekking tot een premieverhoging van uw autoverzekering? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag! U kunt ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 08:00 en 18:00 uur op telefoonnummer 088-6883700.
Kijk ook bij onze veelgestelde vragen. Hier vindt u per onderwerp de meest gestelde vragen
Gerelateerde pagina's over autoschade
Nooit onderverzekerd
Stel zelf je pakket samen
Een breed aanbod
Wij vergelijken alle verzekeraars voor jou, scheelt weer tijd
Hulp van onze experts
Kom je er niet uit? Onze experts staan altijd klaar om je te helpen
We zijn bereikbaar via Chat, Whatsapp, telefoon of e-mail
Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten.
Wij zijn er vandaag tot 18:00