Hoeveel gaat de premie van een autoverzekering omhoog na schade?
Autoschade is natuurlijk al vervelend genoeg. Je sluit een autoverzekering af om de schade die ontstaat als gevolg van een ongeluk vergoed te krijgen of te kunnen vergoeden aan de tegenpartij, wanneer je schuld hebt. Hoe zit het met de premie van jouw autoverzekering? Hoeveel betaal je meer na één schade en per wanneer gaat deze verhoging in?
Premieverhoging door schade door schuld
Wanneer je een ongeluk met jouw auto hebt gehad, door jouw schuld, is de kans groot dat de premie van jouw autoverzekering verhoogd wordt. Dit gebeurt echter niet direct nadat de schade is afgehandeld.
Wanneer de schade klein is, kan het soms voordeliger zijn om deze schade niet te claimen, maar zelf te betalen. Bij elke schadeclaim die je indient, val je namelijk 5 schadevrije jaren terug. Hierdoor verlies je een deel van jouw opgebouwde korting wat zorgt voor een premieverhoging.
Terugval schadevrije jaren wat nu?
De premieverhoging is het gevolg van een terugval in jouw schadevrije jaren. Verzekeringsmaatschappijen bepalen aan de hand van de bonus malus ladder en het aantal opgebouwde schadevrije jaren, hoeveel korting je krijgt op de premie van jouw autoverzekering. Elke (schuld)schade die je claimt, zorgt voor een terugval van 5 schadevrije jaren. Dit is bij iedere verzekeraar gelijk. De hoogte van de korting is vastgelegd in de bonus malus ladder van de verzekeringsmaatschappij. Elke verzekeraar heeft zijn eigen bonus malus ladder. Hierdoor kan het zijn dat je bij de ene verzekeraar meer korting ontvangt met hetzelfde aantal schadevrije jaren, dan bij een andere verzekeraar. Zo kan het zijn dat je na een schadeclaim bij de ene verzekeringsmaatschappij een stuk minder korting krijgt en bij de andere verzekeringsmaatschappij het verschil in korting verwaarloosbaar is.
Negatieve schadevrije jaren hoe werkt dat?
Een claim op jouw autoverzekering gaat ten laste van jouw schadevrije jaren. Bestuurders die nog geen of nauwelijks schadevrije jaren hebben opgebouwd, kunnen door één schade al negatieve schadevrije jaren krijgen. Dit wordt ook wel malus genoemd. Als je een malusregistratie hebt, krijg je geen korting meer op de premie, maar juist een premie-opslag.
Schadevrije jaren zijn gekoppeld aan jouw autoverzekering. Het opzeggen van jouw autoverzekering zorgt er niet voor dat je jouw negatieve schadevrije jaren kwijtraakt. Ook het overstappen naar een andere autoverzekering is geen oplossing. Schadevrije jaren worden genoteerd in een centrale database voor verzekeraars, genaamd Roy-Data. Bij het overstappen naar een andere verzekering, zal de nieuwe verzekeraar jouw gegevens opvragen in Roy-Data. Zo zal ook de nieuwe verzekeraar jouw negatieve schadevrije jaren zien. Je kunt van jouw negatieve schadevrije jaren afkomen door weer schadevrije jaren op te bouwen. Dit gaat niet snel, omdat je bij één schade vijf jaren verliest. Na vijf jaar schadevrij rijden, heb je het effect van één schade uitgewist.
Wanneer gaat de premieverhoging in na schade?
Een premieverhoging gaat niet direct in nadat de schade is afgehandeld. Het heeft te maken met de datum waarop jouw autoverzekering is ingegaan. Als jouw autoverzekering op 1 augustus ingaat, dan ontvang je ieder jaar rond deze datum de nieuwe polis en een nieuwe groene kaart. Jouw autoverzekeraar bepaalt ook ieder jaar op die datum of je een extra schadevrij jaar krijgt of niet. Stel je krijgt op 1 september van datzelfde jaar een ongeluk waar je schuldig aan bent, dan zal de premieverhoging pas vanaf het volgende jaar op 1 augustus worden doorgevoerd.
Het kan echter ook anders. Krijg je een paar dagen voor het ingaan van het nieuwe verzekeringsjaar een ongeluk dat niet jouw schuld is? Dan wordt de schade door de verzekeraar in behandeling genomen. Dit kan enige tijd duren. Omdat je schade hebt geclaimd die nog niet is afgehandeld, kan de verzekeraar ervoor kiezen jouw schadevrije jaren te verlagen, waardoor je meer premie moet betalen. Uit het onderzoek kan blijken dat jouw autoverzekeraar je toch moet uitbetalen voor de schade. Om te voorkomen dat je eventueel premie moet gaan bijbetalen, verhoogt de verzekeraar uit voorzorg jouw premie. Als later blijkt dat je niet meer premie had moeten betalen, dan krijg je het te veel betaalde geld over de hele periode, terug.
heb je vragen met betrekking tot een premieverhoging van jouw autoverzekering? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag! Je kunt ons bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 08:00 en 18:00 uur op telefoonnummer 088-6883700.
Kijk ook bij onze veelgestelde vragen. Hier vindt je per onderwerp de meest gestelde vragen
Gerelateerde pagina's over autoschade
Nooit onderverzekerd
Stel zelf je pakket samen
Een breed aanbod
Wij vergelijken alle verzekeraars voor jou, scheelt weer tijd
Hulp van onze experts
Kom je er niet uit? Onze experts staan altijd klaar om je te helpen
We zijn bereikbaar via Chat, Whatsapp, telefoon of e-mail
Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten.
Wij zijn er van maandag tot vrijdag van 08:00 tot 18:00.