Waar kan ik een schadeformulier bestellen?
Een schadeformulier krijg je altijd bij het afsluiten van een autoverzekering. Jouw autoverzekeraar stuurt het schadeformulier samen met de verzekeringspolis naar je op. Dit schadeformulier kun je vervolgens in jouw auto bewaren, zodat je het bij autoschade altijd bij de hand hebt. Als je schade oploopt door een aanrijding vul je samen met de andere partij de voorkant van het schadeformulier in. De achterzijde kun je ook rustig thuis invullen. Als je het formulier al een keer gebruikt hebt, heb je natuurlijk een nieuwe nodig. Je kunt altijd een nieuw schadeformulier bij jouw verzekeraar of tussenpersoon bestellen. Je kunt het schadeformulier ook downloaden en printen of de schade melden via de mobiele app. Op Alpina.nl leggen we het graag uit!
Schadeformulier bestellen bij tussenpersoon of verzekeraar
Een Europees schadeformulier bestaat uit een toelichting, een origineel schadeformulier en een doordruk van dit formulier. Samen met de andere betrokkene vul je het originele formulier in. De informatie drukt vervolgens automatisch door op het extra schadeformulier. Zo heb je beiden een kopie van een schadeformulier. Belangrijk, want je moet beiden een ingevuld formulier naar jouw verzekeringsmaatschappij opsturen. De verzekeringsmaatschappijen bepalen dan onderling welke verzekerde verantwoordelijk is voor de schade en welke maatschappij dus de schade moet vergoeden.
Schadeformulier zelf downloaden en printen
Je hoeft een schadeformulier niet perse te bestellen bij jouw verzekeraar of tussenpersoon, want je kunt het formulier namelijk ook downloaden en zelf printen. Je moet er in dat geval wel rekening mee houden dat je het schadeformulier twee keer moet invullen: één voor jezelf en één voor de tegenpartij. Een geprint schadeformulier drukt namelijk niet door. Bewaar het geprinte schadeformulier vervolgens in het dashboardkastje van jouw auto, zodat je hem altijd bij de hand hebt. De andere partij moet ook een schadeformulier bij zich hebben.
Loop je autoschade op, maar heb je geen schadeformulier bij de hand? Dan kun je de schade ook melden via de mobiele app. Deze is eenvoudig te downloaden op jouw smartphone. Vervolgens doorloop je alle vragen in de app. Je kunt bovendien ook direct foto’s van de schade toevoegen. Zo heeft de verzekeraar een goed beeld van de opgelopen schade. Jouw verzekeraar krijgt vervolgens automatisch een melding als je autoschade meldt via de app.
Bestel direct een Europees schadeformulier voor jouw auto!
Direct een Europees schadeformulier bestellen? Neem dan even contact op met jouw tussenpersoon of verzekeraar. Zorg er in ieder geval voor dat je de schade op tijd meldt. Meestal staat in de polisvoorwaarden van de autoverzekering dat de schade binnen 24 uur gemeld moet zijn. Dat betekent niet dat het schadeformulier al binnen 24 uur binnen hoeft te zijn. Je moet de schade eerst telefonisch melden aan de verzekeraar. Een verzekeraar vraagt wel of je het schadeformulier zo snel mogelijk op wil sturen. Vaak staat ook in jouw polisvoorwaarden vermeld binnen welke termijn de schade schriftelijk gemeld moet worden.
Nooit onderverzekerd
Stel zelf je pakket samen
Een breed aanbod
Wij vergelijken alle verzekeraars voor jou, scheelt weer tijd
Hulp van onze experts
Kom je er niet uit? Onze experts staan altijd klaar om je te helpen
We zijn bereikbaar via Chat, Whatsapp, telefoon of e-mail
Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten.
Wij zijn er van maandag tot vrijdag van 08:00 tot 18:00.