Onderzoek naar verzekeringsfraude
Er is een flinke stijging te zien in de hoeveelheid meldingen van fraude met verzekeringen. Laatst kon er zelfs een recordaantal bekend worden gemaakt. Hierbij is er wel een verschil tussen de hoeveelheid onderzoeken naar fraude en de hoeveelheid daadwerkelijk vastgestelde gevallen. Een verzekeraar moet bij een vermoeden van fraude wel kunnen aantonen en bewijzen of er daadwerkelijk sprake is van fraude. Daarom wordt er bij een vermoeden een onderzoek ingesteld en hoe zo’n onderzoek eruit ziet, leggen we hier uit.
Wanneer vindt er onderzoek plaats naar fraude door de verzekeraar?
Wanneer u een schadeclaim indient, kan het zo zijn dat de verzekeraar laat onderzoeken of een ingediende schadeclaim wel eerlijk is. Vaak worden schadeclaims automatisch bekeken door een systeem, bijvoorbeeld door te kijken naar een bepaald grensbedrag voor de claim. het grensbedrag voor autoschade is bijvoorbeeld €1.000,- en bij schade aan een fiets is dat bedrag €500,-. Ook zijn er een aantal tekens die als opvallend kunnen worden opgevat, zoals een aantal claims binnen een korte tijd of als u de verzekering wijzigt en kort na de wijziging een schadeclaim indient. Dit zijn voor een verzekeraar allemaal redenen om over te gaan tot het doen van een onderzoek.
Daarbij wordt bij een aanvraag altijd de persoonsgegevens en identiteit van de desbetreffende persoon gecontroleerd door de verzekeraar. Wanneer er een reden is om er van uit te gaan dat de opgegeven informatie door de aanvrager onjuist is, kan de verzekeraar ook een onderzoek in laten stellen. Hierbij is dan sprake van vermoedens van fraude, aangezien dit een vorm van verzekeringsfraude is.
Verzekeringsfraude onderzoeken
Er zijn verschillende onderzoeksmethoden die verzekeraars kunnen inzetten om alle vormen van verzekeringsfraude te kunnen vaststellen, bijvoorbeeld:
- Een verzekeraar kan een onderzoeksbureau of expert inschakelen om wat vragen te stellen aan de verzekerde of andere partijen.
- Een verzekerkaar kan persoonsgegevens verzamelen uit diverse kanalen, zoals het Kadaster, het kentekenregister van het RDW en bij de de Kamer van Koophandel. Ook het internet is natuurlijk een grote bron van informatie. verder kan er ook informatie worden gewonnen bij tipgevers of getuigen.
- Er kan informatie worden verzameld door te observeren, een ongevalsanalyse of notacontrole uit te voeren, door brand(technisch) onderzoek in te zetten of door onderzoek te doen naar braaksporen.
- Er kan gebruik worden gemaakt van informatie welke voortkomt uit het zogenoemde waarschuwingssysteem, wat gebruikt wordt door onder andere financiële instellingen. In dit systeem staan de persoonsgegevens van mensen die een risico vormen.
- De inzet van voorspellende software. Dit is de mogelijkheid waar de meeste verzekeraars gebruik van maken. Deze software kan het onderscheid maken tussen schadeclaims die meteen kunnen worden geaccepteerd en claims die eerst nader moeten worden onderzocht vanwege een vermoede van verzekeringsfraude.
Sommige onderzoeken wordt door de verzekeraar zelf uitgevoerd, maar dit kunnen zij ook laten doen door een extern onderzoeksbureau of expert in te zetten. Wanneer er daadwerkelijk wordt vastgesteld dat er sprake is van fraude, zijn hier enkele gevolgen aan verbonden. Een voorbeeld hiervan is dat de gemaakte onderzoekskosten op u worden verhaald.
Onderzoek vermijden: voorkom misverstanden
Natuurlijk kan het ook zo zijn dat er sprake is van een misverstand, fouten maken is immers menselijk. U wordt dan echt niet meteen gezien als een fraudeur door de verzekeraar. Om een misverstand te voorkomen is het van belang dat u de gegevens bij het invullen van een verzekeringsaanvraag correct invult en controleert. Heeft u vragen tijdens het invullen van een aanvraag? Neem dan vooral contact met ons op. Wij helpen u graag en geven u graag meer duidelijkheid. Wij zijn van maandag t/m vrijdag van 08.00u tot 18.00u telefonisch te bereiken op 088 – 688 37 00 of stuur ons een bericht via Whatsapp, Facebook Messenger of via onze chat.
Bekijk ook
Bereken online de premie voor uw verzekering
We zijn bereikbaar via Chat, Whatsapp, telefoon of e-mail
Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten.
Wij zijn er van maandag tot vrijdag van 08:00 tot 18:00.