Wanneer wordt iemand gezien als wanbetaler door een verzekeraar?
Het kan wel eens voorkomen dat u de verzekeringspremie helemaal vergeet te betalen of dat het niet tijdig lukt. Gelukkig krijgt u dan niet direct een CIS-registratie. Echter, wanneer het vaker voorkomt of er een grote betalingsachterstand ontstaat, wordt u gezien als wanbetaler. Dit kan grote gevolgen hebben. Onderstaand wordt uitgelegd wanneer iemand een wanbetaler is en wat de precieze consequenties zijn met betrekking tot de verzekering.
Wanneer is er sprake van wanbetaling?
Veel verzekeraars maken niet meteen een groot probleem wanneer de premie een keer niet op tijd betaald wordt. Er wordt dan ook niet altijd gelijk van een wanbetaling gesproken. Wellicht is er deze maand wel gewoon sprake geweest van een fikse financiële tegenvaller en is er een goede reden. In eerste instantie zal er een waarschuwing komen waarna de premie alsnog betaald kan worden. U wordt pas als wanbetaler gezien, wanneer de premie na meerdere waarschuwingen nog steeds niet wordt betaald. De definitie van een wanbetaler is dan ook: iemand die zonder te betalen gebruik maakt van een bepaalde dienst of van een product.
Consequenties van wanbetaling met betrekking tot verzekering
Wanneer u helemaal vergeten bent om de verzekeringspremie te betalen, zal er eerst een herinnering komen van de verzekeraar. Er is geen probleem wanneer deze herinnering op tijd betaald wordt. Is de betaling echter na meer dan 30 dagen nog niet betaald, dan kan het zijn dat verzekeraars de dekking schorsen, bijvoorbeeld bij een autoverzekering. De autoverzekering wordt geschorst en uw kenteken bij het RDW afgemeld, wat betekent dat de auto niet meer verzekerd is. U mag dan ook niet meer in de auto rijden. Hiervan wordt een melding gemaakt die door alle verzekeraars te zien is in het systeem.
De verzekeraar kan de verzekering ook royeren. Dit kan gebeuren wanneer u bijvoorbeeld nog niet heeft betaald na een periode van langer dan 50 dagen. Dit betekent dat de verzekering wordt beëindigd. U hoeft dan geen premie meer te betalen, maar bent ook per direct onverzekerd. Als er sprake is van een achterstallige betaling, dan moet deze ook na het royeren alsnog betaald worden.
Als er sprake is van een geroyeerde verzekering volgt er een registratie als wanbetaler in de databank van CIS. Deze databank wordt door Stichting CIS bijgehouden. Alle gegevens die grote gevolgen kunnen hebben voor verzekeringsmaatschappijen staan hier genoteerd. Dus ook wanneer een verzekering is geroyeerd als gevolg van wanbetaling. Deze gegevens zijn zichtbaar voor alle aangesloten verzekeraars en ze kunnen de databank op ieder moment raadplegen voor informatie over klanten.
Alvorens een verzekeringsaanvraag wordt geaccepteerd, kijkt de maatschappij altijd of de aanvrager een CIS-registratie heeft. Een dergelijke registratie komt dus altijd naar boven en kan zorgen voor moeilijkheden bij een verzekeringsaanvraag. De kans is dan ook groot dat uw aanvraag niet wordt geaccepteerd wanneer er sprake is van een CIS-registratie. Dit omdat u een te groot risico vormt voor de verzekeringsmaatschappij.
Hoelang blijf een registratie van wanbetaling staan?
Gemiddeld blijft een CIS-registratie als wanbetaler 3 tot 5 jaar staan. Hoe lang precies verschilt per situatie en ligt aan de grote van het probleem. Gedurende de gehele registratieperiode, is dit te allen tijde voor alle verzekeraars zichtbaar. Waarschijnlijk wil een reguliere maatschappij u dan ook niet verzekeren, maar bij De Vereende zal dit wel gewoon nog lukken. De maatschappij is specifiek opgericht voor het verzekeren bij risico’s en ook wanneer er sprake is van een registratie in de databank van CIS zult u hier een verzekering af kunnen sluiten. Vrijwel iedere aanvraag wordt geaccepteerd en het acceptatiebeleid is erg ruim. Wanneer de registratie als wanbetaler weer verdwijnt, kunt u zich opnieuw laten verzekeren bij een gewone maatschappij.
Een verzekering af laten sluiten na wanbetaling
Wanneer het niet lukt om u te verzekeren vanwege een registratie als wanbetaler, kunt via alpina.nl alsnog probleemloos een verzekering afsluiten! Wij zijn de enige in het hele land die een indicatie berekening kunnen maken met betrekking tot de verzekeringspremie bij De Vereende. Deze indicatie is natuurlijk niet definitief. Na het indienen van de aanvraag bij De Vereende, die maatwerk levert, zal deze definitieve berekening volgen.
Indien u nog vragen heeft, kunt u er altijd voor kiezen om contact met ons op te nemen. Dit kan telefonisch op werkdagen van 08.00 uur tot 18.00 uur. U krijgt dan een van onze verzekeringsspecialisten te spreken. Wij zijn te bereiken op het telefoonnummer 088 – 688 37 00. Ook kunt u een bericht sturen via Messenger of WhatsApp of een e-mail naar ons verzenden, bijvoorbeeld wanneer u in het weekend of in de avonduren met een vraag zit. Wij proberen altijd zo snel mogelijk te reageren op al uw vragen!
Bereken online de premie voor uw verzekering
We zijn bereikbaar via Chat, Whatsapp, telefoon of e-mail
Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten.
Wij zijn er van maandag tot vrijdag van 08:00 tot 18:00.