Motormanagement lampje brandt: wat betekent dit nu?
Op het dashboard van een auto zitten allerlei knopjes en (waarschuwings)lampjes die te maken hebben met de functies van de auto. Sommige signalen betekenen dat er onmiddellijk actie ondernomen moet worden en het is dan ook verstandig voor het rijden met een auto te weten wat al deze lampjes inhouden en welke stappen je moet zetten wanneer er een gaat branden. Deze waarschuwingen moeten voorkomen dat er echt schade aan de auto ontstaat en een gevaarlijke situatie ontstaat. Zo is er ook het motormanagement lampje, wat aangeeft dat er iets mis is met de motor waar je naar moet kijken.
Wat betekent het motormanagement lampje
Wanneer het motormanagement lampje in jouw auto gaat branden, betekent dit dat er een storing gedetecteerd is in het motormanagementsysteem. Dit signaal geeft aan dat er iets niet in orde is en dat er actie ondernomen moet worden. Je hoeft niet meteen langs de kant te stoppen wanneer het lampje oplicht, maar het is verstandig zo snel mogelijk met de auto naar de dealer te gaan om daar het motormanagement uit te laten lezen.
Je kan dit echter ook zelf heel makkelijk uitlezen. Als je te lang doorrijdt met een brandend lampje kan er schade ontstaan en de uitlaatgassen kunnen veel meer vervuilend zijn dan wanneer het lampje niet brandt, wat nadelig is voor jouw omgeving.
Bij een brandend motormanagement lampje kunnen verschillende oorzaken een rol spelen. Het lampje kan zijn gaan branden door problemen met de ontsteking of wanneer er een vervuild gasklephuis is ontstaan. Het lampje kan ook oplichten door een lekke vacuümslang of bij een defect of bij vervuiling van een elektrische aansluiting in de auto. Er kan ook iets zijn met de lambda-sonde, wat een sensor is bij de uitlaat van een auto die metingen doet aan de zuurstof in de uitlaatgassen en dit doorgeeft aan het motormanagement systeem.
Je begrijpt dat bij het branden van het motormanagement lampje de oorzaak niet eenvoudig gevonden is, maar nader onderzoek noodzakelijk is om tot de juiste diagnose te komen.
Wat moet je doen als het motormanagement lampje brandt of knippert?
Als het motormanagement lampje aangaat op het dashboard van jouw auto is er een storing gedetecteerd. In de meeste gevallen zal een sensor een signaal doorgegeven hebben die niet binnen de toegestane waarden valt, zoals bijvoorbeeld bij de metingen van de lambda-sonde. Echter, kan er ook kortsluiten ontstaan zijn in een van de kabels wat een foutcode veroorzaakt. Om erachter te komen wat er fout is gegaan, moet het motormanagement worden uitgelezen. Dit gaat via OBD, wat “On Board Diagnostics” betekent. De software om het motormanagement uit te lezen, is voor alle OBD2 auto’s hetzelfde. Dit geldt voor benzine auto’s vanaf bouwjaar 2001 en voor diesel auto’s vanaf bouwjaar 2004.
Alle foutcodes van het systeem worden daarnaast opgeslagen in de ECU van de auto (Electronic Control Unit). Dit is een ondersteunend systeem waarbij met diagnoseapparatuur de foutcodes in het motormanagement uitgelezen worden. Dit hele proces kan bij een autodealer worden gedaan, maar je kunt er ook zelf mee aan de slag gaan. Bijna alle diagnoseproducten tonen tegenwoordig een foutcode met omschrijving die jij kan noteren. Als de storing is verholpen kan je de foutcode verwijderen uit het motormanagement. Wanneer het probleem niet goed verholpen is, zal de foutcode snel terugkomen en het lampje van het motormanagement weer laten branden. Wees dus zorgvuldig met het gebruik van systemen om het motormanagement te laten uitlezen om toekomstige problemen te voorkomen.
Hoe kan je het motormanagement lampje resetten?
Nadat het probleem in het motormanagement is opgelost, kun je het lampje resetten. Hiervoor heb je een OBD-II-connector nodig die je kunt aansluiten in de daarvoor bestemde aansluiting onder het stuur. Zorg dat het contactslot aan is en andere accessoires van de auto uit zijn. Op de meter bevindt zich een “read”-knop, wat staat voor uitlezen en die je moet indrukken. Nu worden de foutmeldingen van de motor uitgelezen en kun je de meldingen opschrijven in de volgorde van weergave. Deze kan je later gebruiken bij eventuele reparaties en is dus belangrijk om te noteren en bewaren. Vervolgens druk je op de “erase”-knop, waardoor de foutmeldingen uit het systeem gewist worden. Als gevolg hiervan gaat het motormanagement lampje uit.
Bij het zelf uitvoeren van de handelingen omtrent het motormanagement lampje is het wel van belang dat je weet wat je moet doen, omdat bij foutieve handelingen schade kan ontstaan of je met gevaar de weg op kan gaan. Ga bij twijfel gewoon even langs de dealer voor meer informatie.
Naast de OBD-II-connector zijn er ook nog vele andere systemen, waaronder de iCarsoft i800. Ook deze meet de foutcodes van de motor en reset het waarschuwingslampje op het dashboard, waardoor het lampje uit zal gaan.
Rechter veroordeelt automobilist voor negeren waarschuwingslampje
Bij het negeren van waarschuwingslampjes in de auto kunnen namelijk gevaarlijke situaties op de weg ontstaan. Zo heeft een rechter in Den Haag een 38-jarige man uit Moordrecht veroordeeld tot 40 uur taakstraf en een voorwaardelijke rijontzegging. De man had een zeer onverantwoord risico genomen door met een brandend waarschuwingslampje 21 kilometer op de snelweg door te blijven rijden. Het gevolg hiervan was dat zijn auto er plots meer stopte waardoor een achterligger op hem knalde en zwaargewond raakte.
De rechter verklaarde de verdachte een gevaar op de weg door de melding te negeren en met hoge snelheid op de linkerbaan te blijven rijden. Het waarschuwingslampje was bedoeld voor een te lage bandenspanning en toen het stuur van zijn auto begon te trillen was de man genoodzaakt op de linkerbaan van de snelweg stil te staan. De 47-jarige achterligger reed er met ongeveer 120 kilometer per uur op in en liep blijvend letsel op. De man had een groot risico genomen door het waarschuwingslampje van zijn auto te negeren en het verkeer hierdoor onveilig te maken. Deze waarschuwingen zijn er niet voor niets en het is dus ook verstandig er goed naar te handelen en geen onnodig gevaar te creëren.
Kan je het lampje zelf uitzetten?
Het is dus mogelijk om zelf het lampje van het motormanagement uit te zetten met de juiste apparatuur. Door middel van het resetten van het motormanagement systeem kan het lampje eenvoudig worden uitgezet en kan je weer met een veilig gevoel de weg op. Met de OBD-II-connector en de iCarsoft i800 kun je het motormanagement van alle benzine auto’s vanaf bouwjaar 2001 en alle diesel auto’s vanaf bouwjaar 2004 zelf uitlezen. Het systeem dat je hebt aangeschaft, kun je dus voor al jouw toekomstige auto’s gebruiken. Wel is het verstandig secuur te werk te gaan en bij twijfel gebruik te maken van de kennis van specialisten.
Door wettelijke verplichting is elke automobilist verplicht zijn of haar auto te verzekeren met een autoverzekering. Hierdoor kunnen eventuele kosten door schade die zelf is veroorzaakt of opgelopen, worden vergoedt. Dit moet je wel zien als laatste redmiddel bij het falen van jouw auto. Het is belangrijk veilig de weg op te gaan en geen gevaar te vormen voor jezelf en jouw medebestuurders.
Nooit onderverzekerd
Stel zelf je pakket samen
Een breed aanbod
Wij vergelijken alle verzekeraars voor jou, scheelt weer tijd
Hulp van onze experts
Kom je er niet uit? Onze experts staan altijd klaar om je te helpen
We zijn bereikbaar via Chat, Whatsapp, telefoon of e-mail
Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten.
Wij zijn er vandaag tot 18:00