Auto importeren: hoe zit het?
Het importeren van auto’s wordt steeds populairder. Op deze website geven wij gratis informatie over wat er allemaal komt kijken bij het importeren van een auto. Zo kun je op Alpina.nl meer informatie vinden over de zoeksites in verschillende landen.
Ga direct naar
- Auto invoeren uit de Europese Unie
- Je voertuig laten onderzoeken voor import
- Benodigde documenten bij import
- Lidstaten Europese Unie en de Europese Vrijhandelsassociatie
- Auto importeren uit Frankrijk
- Auto importeren uit Amerika
- Auto importeren uit België
- Auto importeren uit Zwitserland
- Auto importeren uit Italië
Kan je een auto invoeren uit de Europese Unie?
Voor een voertuig dat al eerder in een lidstaat van de Europese Unie (EU) of de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA) geregistreerd is geweest, kun je een Nederlands kentekenbewijs krijgen. Dit geldt ook voor een voertuig dat eerder is geregistreerd in Andorra, Monaco, San Marino of Vaticaanstad. Je moet dit aantonen met het kentekenbewijs uit het land waar het voertuig vandaan komt. Voorwaarde is wel dat het een regulier kentekenbewijs is zonder bijzonderheden.
Het voertuig laten onderzoeken voor import, is het nodig?
Als je een in het buitenland aangeschaft voertuig wilt laten voorzien van een Nederlands kenteken, moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Een daarvan is een onderzoek door de RDW. Je moet het voertuig laten onderzoeken bij een RDW-keuringsstation. Tijdens het onderzoek controleert de keurmeester of het voertuig in Nederland kan worden toegelaten op de weg. Tevens stelt de keurmeester de gegevens vast voor de aangifte van de BPM. Voor de aangifte BPM kun je vervolgens terecht bij het aangiftepunt van de Douane, dat in het keuringsstation is gevestigd.
Technische staat en APK controle nodig?
De RDW kijkt bij het onderzoek van een ingevoerde personenauto uit een EU-lidstaat niet naar de technische staat van de auto. Is het voertuig echter (bijna) APK-plichtig, dan moet deze wel goedgekeurd zijn voor de APK. Hier kun je meer informatie vinden over APK bij invoer. Is het voertuig eerder geregistreerd in een EU-lidstaat waar linksrijdend verkeer gebruikelijk is, dan moet het voertuig voor Nederland zijn voorzien van dimlicht(en) voor rechtsrijdend verkeer. Als het voertuig met één mistlicht aan de achterzijde is uitgevoerd, moet deze links of in het midden zijn gemonteerd. De RDW brengt bij het onderzoek extra kosten in rekening voor het beoordelen van deze verlichting.
Welke benodigde documenten heb ik nodig bij import?
Bij het onderzoek van een voertuig moet je de volgende voertuigdocumenten overleggen:
Als het voertuig eerder was geregistreerd: het buitenlands kentekenbewijs en een conformiteitsverklaring, als het voertuig niet eerder was geregistreerd in een lidstaat van de Europese Unie (EU) of Europese Vrijhandelsassociatie (EVA).
Als het voertuig niet eerder was geregistreerd: een conformiteitsverklaring en een bewijs dat het voertuig niet eerder was geregistreerd.
Wanneer het voertuig geen kentekenbewijs uit een EU- of EVA-land heeft, moet je kunnen aantonen dat het aan de toelatingseisen voldoet. Dit is aan te tonen door het overleggen van een zogenaamde conformiteitsverklaring. Op deze verklaring geeft de voertuig fabrikant aan dat het voertuig is gebouwd volgens een geldende typegoedkeuring en wat de technische specificaties zijn. Als het voertuig eerder is geregistreerd in een EU- of EVA-land, dan is het in dat betreffende land al getoetst op deze eisen. In dat geval hoef je alleen het buitenlandse kentekenbewijs te overleggen.
Documenten
Bij het onderzoek moet je het originele en complete kentekenbewijs uit het land van herkomst inleveren. Eventueel kun je hierbij ook een CVO laten zien, als de auto van bouwjaar 1995 of later is. Als je een CVO overlegt, komen alle relevante (milieu-)technische gegevens op het Nederlandse kentekenbewijs en/of in het kentekenregister te staan. Een CVO kun je verkrijgen bij de voertuig fabrikant of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland.
Welke lidstaten horen bij de Europese Unie en de Europese Vrijhandelsassociatie?
De lidstaten die bij de Europese Unie en de Europese Vrijhandelsassociatie horen zijn:
Lidstaten van de Europese Unie (EU)
België
Bulgarije
Cyprus – alleen Griekse deel, Turkse deel niet
Denemarken
Duitsland
Estland
Finland
Frankrijk
Griekenland
Groot-Brittannië en Noord-Ierland
Hongarije
Ierland
Italië
Letland
Litouwen
Luxemburg
Malta
Nederland
Oostenrijk
Polen
Portugal
Roemenië
Slovenië
Slowakije
Spanje
Tsjechië
Zweden
Lidstaten van de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA)
Noorwegen
IJsland
Liechtenstein
Zwitserland
Auto importeren uit Frankrijk is dat mogelijk?
Er zijn verschillende goede redenen om een auto te importeren uit Frankrijk. Misschien woon je al een tijd in Frankrijk en ga je nu weer terug naar Nederland, maar wil je de auto graag meenemen. Of misschien heb je een bijzondere auto gevonden in Frankrijk, die je in Nederland niet kunt kopen. Er is een groot aanbod aan mooie auto’s in Frankrijk. Bovendien is het niet al te ver van Nederland. Als je een auto koopt in het noorden van Frankrijk, zou je in principe in een dag heen en weer kunnen rijden.
Auto importeren uit Amerika kan dat?
Amerika heeft een heleboel unieke auto’s die je nergens anders ter wereld kunt vinden. Bijvoorbeeld een echte Amerikaanse, stoere pick-up. Of een originele Caddy uit de jaren 50. Van die auto’s die je altijd in films rond ziet rijden. Is het je droom om zo’n auto te bezitten? Dan kun je een auto importeren uit Amerika. Houdt er wel rekening mee dat het importen van een auto uit de Verenigde Staten meer moeite kost dan wanneer je een auto importeert uit de EU.
Auto importeren uit België is dat mogelijk?
Wat locatie betreft is België natuurlijk een ideaal land om een auto uit te importeren. Als je een auto uit Vlaanderen importeert, heb je bovendien geen last van een taalbarrière, wat het een stuk eenvoudiger maakt. Daarnaast heeft het importeren van een Belgische auto verschillende voordelen. Zo is een auto kopen in België vaak goedkoper en zijn deze in de regel luxer uitgevoerd dan in Nederland. Het importeren van een auto uit België wordt dan ook steeds populairder, met name voor jonge, tweedehands auto’s.
Auto importeren uit Zwitserland is dat mogelijk?
Wist je dat Zwitserland een populair land is om een auto vandaan te halen? Het aanbod in Zwitserland bestaat namelijk vooral uit goed onderhouden auto’s uit de duurdere segmenten. Bovendien hebben de auto’s vaak een lage kilometerstand, omdat Zwitserland nou eenmaal niet zo’n groot land is. Daarnaast wordt er in Zwitserland een streng keuringsbeleid gehanteerd. Dit allemaal maakt Zwitserland een interessant exportland. Onthoud echter wel dat Zwitserland geen EU-land is. Hierdoor heb je te maken met grens invoerrechten en BTW. Dit is uiteraard van invloed op de kosten.
Auto importeren uit Italië kan dat?
Italië staat niet voor niets bekend als autoland. Je vindt er een uitgebreid aanbod aan snelle sportwagens, hippe mini’s en gerenommeerde gezinsauto’s. Denk bijvoorbeeld aan merken als Alfa Romeo en Fiat, maar ook aan luxere segmenten als Ferrari en Lamborghini. In Italië weten ze hoe ze mooie auto’s moeten maken. Ben je tijdens je vakantie een speciaal type auto tegengekomen dat je niet in Nederland kunt krijgen? Dan kun je de auto uit Italië importeren. Vergeet niet om rekening te houden met het te betalen BPM bedrag.
Auto importeren uit Zweden mogelijk?
Heb je een auto uit Zweden op het oog? Dan overweeg je misschien om een auto te importeren. Zweden is niet voor niets het thuisland van twee bekende en populaire automerken: Volvo en SAAB. Belangrijk om te weten is wel dat auto’s in Zweden niet altijd goedkoop zijn. Als je een bekend model van een standaard merk op het oog hebt, loont het misschien eerder om deze te importeren uit bijvoorbeeld Duitsland. Wel worden Zweedse auto’s regelmatig onderhouden en zijn ze daarom vaak in goede conditie.
Auto invoeren
Het invoeren van een auto kan je een flinke besparing opleveren. Met name jonge auto’s uit een wat hoger segment kunnen in het buitenland een stuk goedkoper zijn in vergelijking met Nederland. Wel moet je bij het invoeren van een auto rekening houden met alle kosten die hierbij komen kijken. Zo zijn er de transportkosten, RDW keuringskosten en BPM. Door alle kosten van tevoren op een rijtje te zetten weet je of je onder aan de streep geld bespaart of niet.
RDW auto invoeren
Als je een auto invoert in Nederland moet je een Nederlands kenteken aanvragen bij de RDW. Hiervoor moet je de auto eerst laten keuren bij een RDW keuringsstation. Zonder Nederlands kenteken mag je niet met de auto op de Nederlandse openbare weg rijden. Daarom kun je een eendagskenteken aanvragen. Hiermee kun je een geïmporteerde auto naar een keuringsstation van de RDW rijden. Het eendagskenteken kun je direct aanvragen als je een keuringsafspraak maakt bij de RDW. Houd er wel rekening mee dat de aanvraag van het eendagskenteken enkele dagen kan duren.
Douane auto invoeren
In Nederland betaal je belasting voor elke personenauto of motorrijtuig dat geregistreerd wordt. Dit noemen we BPM. Bij het invoeren van een auto moet je dus ook BPM betalen. Je kunt zelf berekenen welk bedrag je aan BPM moet betalen. Bij een personenauto maak je de berekening aan de hand van de CO2-uitstoot van je auto. Als je het bedrag hebt berekend, kun je dit doorgeven aan de Belastingdienst (vroeger deed je dit bij de Douane). Een auto of motor wordt pas op kenteken gezet als aangifte BPM is gedaan en de BPM is betaald.
Auto importeren gerelateerde pagina's
Nooit onderverzekerd
Stel zelf je pakket samen
Een breed aanbod
Wij vergelijken alle verzekeraars voor jou, scheelt weer tijd
Hulp van onze experts
Kom je er niet uit? Onze experts staan altijd klaar om je te helpen
We zijn bereikbaar via Chat, Whatsapp, telefoon of e-mail
Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten.
Wij zijn er van maandag tot vrijdag van 08:00 tot 18:00.