Wanneer kan ik via mobiel schade melden?
Bij een aanrijding vul je samen met de tegenpartij een Europees schadeformulier in. Tegenwoordig kan het veel eenvoudiger. Mobiel schade melden werkt sneller en is eenvoudiger.
De schade app is de vervanging voor het papieren Europees schadeformulier. Het grote publiek moet er nog even aan wennen, maar op termijn weten verkeersdeelnemers niet meer anders.
Mobiel schade melden – Wanneer gebruik je de app?
Bij schade in het verkeer verwacht de verzekeraar een schademelding van jou. Een kwestie van het Europees schadeformulier samen met de tegenpartij invullen, en de verzekeraars vechten onderling uit wie aansprakelijk is. Het mobiel schade melden met de app kun je in dezelfde situaties gebruiken. De meest voorkomende schademelding is over motorrijtuigen die tegen elkaar aan zijn gereden. Maar het kan ook zijn een aanrijding tussen een motorrijtuig met een fietser of een voetganger. Eén van de betrokkenen kan de schade melden via de app op zijn of haar telefoon. De betrokken verzekeraars worden automatisch op de hoogte gesteld. De tegenpartij ontvangt een kopie van hetgeen ingevuld is.
De app kun je gebruiken onder de volgende voorwaarden:
- Er zijn maar twee betrokkenen bij het ongeval
- Beide betrokkenen moeten een mobiele telefoon bij zich hebben
- Er zijn geen motorrijtuigen met een buitenlands kenteken bij betrokken
Hoe werkt mobiel schademelden?
Het is zo eenvoudig dat je het eigenlijk vooraf niet hoeft te oefenen. Door de vraagstelling word je door de schademelding begeleid. Een aantal belangrijke wetenswaardigheden geven wij jou graag mee.
Voeg eerst foto’s toe
De verzekeraars moeten zich een beeld kunnen vormen van de situatie van de schade. Bij het mobiel schade melden kun je vier foto’s aan de melding toevoegen. Maak ze vanuit verschillende posities. Dit kan belangrijk zijn bij latere issues over wie aansprakelijk is voor de schade.
Zijn er getuigen?
Indien omstanders getuige zijn geweest van het ongeval, kun je de gegevens van deze getuige(n) aan de schademelding toevoegen. Ze kunnen gehoord worden bij twijfel over wie aansprakelijk is, of om meer duidelijkheid te krijgen over de situatie bij het ongeval.
Wat voor type ongeval?
Bij het mobiel schade melden wordt eerst inzichtelijk gemaakt om welk type ongeval het gaat. Het is bijvoorbeeld een aanrijding. Ook bij ruitschade zonder dat er een tegenpartij aanwezig is kan de MobielSchadeMelden app gebruikt worden.
Voer je eigen gegevens in
In de app vul je eerst jouw eigen gegevens in, zoals naam, adres en je kenteken. Bij telefoonnummer gaat het om het nummer van je mobiele telefoon. Hiermee moet later de melding bevestigd worden. Na het invoeren van je eigen gegevens licht je toe waar jij stond met de auto.
Moet ik informatie over de aanrijding aangeven?
De app stelt vragen over de aanrijding en hoe het heeft kunnen gebeuren. Je geeft bijvoorbeeld aan dat je op een voorrangsweg rechtdoor reed. Met de antwoorden op de gestelde vragen kunnen de verzekeraars zich een beeld vormen van hoe de aanrijding is ontstaan. Je geeft bij je autoschade ook aan met welk deel van de auto de eerste aanraking is geweest met de tegenpartij. Uit dit soort gegevens kan informatie gehaald worden over de toedracht van de schade.
Informatie over de tegenpartij
Nu is het de beurt aan de tegenpartij om informatie in te voeren. Dit kan gewoon op jouw telefoon. Het is ook nog steeds dezelfde melding.
Waar heeft het ongeval plaatsgevonden?
De volgende stap is het opgeven van de locatie van het ongeval. Je telefoon geeft zelf mogelijk de locatie al aan waar je nu met je mobiel staat. Wanneer dat niet het geval is of als de schadelocatie afwijkt, kun je het adres opgeven in de app.
Samenvatting van de melding
Alle bij het mobiel schade melden verzamelde informatie wordt door de app samengevat ter controle. Eventueel kunnen er nog wijzigingen doorgevoerd worden. Wanneer alles klopt kunnen jullie de melding bevestigen. In de volgende stap kunnen jullie beide nog aangeven of jullie akkoord zijn met de melding. Als dat het geval is, krijgen jullie op je mobiele telefoon een code. Deze kunnen jullie in de app invoeren. Als één van beide niet akkoord is, volgt er geen code om het akkoord te geven. De schademelding wordt doorgestuurd naar jullie verzekeraars.
Schade app
De schade app maakt het melden van autoschade een stuk makkelijker. Normaal gesproken vul je samen met de tegenpartij het Europees schadeformulier in, maar schade melden via de app gaat sneller en is minder foutgevoelig. Verzekeraars maken vaak mee dat het Europees schadeformulier foutief of niet volledig wordt ingevuld. Hierdoor duurt het afhandelen van de schade ook langer. Als je de schade app gebruikt, kan dit bijna niet voorkomen, Bij het doorlopen van de vragen geeft de app namelijk aan als je vergeet iets in te vullen.
Europees schadeformulier app
In plaats van het Europees schadeformulier in te vullen, kun je gebruik maken van de app. Het Europees schadeformulier is te gebruiken voor elke schade. Niet alle vragen zullen dus voor jou van toepassing zijn. Het invullen kost wat meer tijd, omdat je alle vragen moet doorlopen om te kijken welke je moet invullen. Met de mobiele app gaat dat een stuk sneller, doordat de vragen afgestemd zijn op jouw situatie. Na het invullen van alle vragen kun je de schade bovendien direct doorsturen naar de verzekeraar, zodat de schade ook snel kan worden afgehandeld.
Schade melden app
Een groot gedeelte van de automobilisten heeft geen Europees schadeformulier in de auto liggen. Het grootste gedeelte heeft hun telefoon echter wel standaard bij zich. Je hoeft de app niet eens van te voren al op je telefoon te hebben staan, deze kun je ook ter plekke downloaden. Het melden van een schade via de app gaat dan ook stukken eenvoudiger dan met een schadeformulier. Bovendien kun je in de schade app ook foto’s van de schade toevoegen, zodat deze onderdeel uitmaken van de schade-aangifte. De tegenpartij kan de foto’s dus niet achteraf in twijfel trekken.
Gerelateerde pagina's over autoschade
Nooit onderverzekerd
Stel zelf je pakket samen
Een breed aanbod
Wij vergelijken alle verzekeraars voor jou, scheelt weer tijd
Hulp van onze experts
Kom je er niet uit? Onze experts staan altijd klaar om je te helpen
We zijn bereikbaar via Chat, Whatsapp, telefoon of e-mail
Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten.
Wij zijn er van maandag tot vrijdag van 08:00 tot 18:00.