Kan je je verzekeren tegen WhatsApp-fraude?
Door de coronacrisis is de afhankelijkheid van digitale middelen sterk toegenomen. Dit heeft meerdere redenen. Ten eerste werken mensen meer thuis, waardoor ze afhankelijker zijn van (online) communicatiemiddelen als Skype, e-mail en WhatsApp. Daarnaast volgen veel kinderen nog volledig of gedeeltelijk thuisonderwijs. Ook is er een grote toename van online winkelen te zien.
Deze afhankelijkheid van digitale middelen biedt mooie kansen voor oplichters. Uit recente cijfers van de politie blijkt dat het aantal gevallen van cybercrime tijdens de coronacrisis flink is gestegen. Een steeds populairdere vorm van cybercrime is WhatsApp-fraude.
Wat is WhatsApp-fraude precies?
Bij WhatsApp-fraude doen oplichters zich voor als een bekende van het slachtoffer, om om geld te vragen. Het kan bijvoorbeeld gaan om een familielid of een goede vriend. Met smoesjes proberen ze het slachtoffer over te halen om geld over te maken. Meestal proberen de oplichters hun slachtoffers onder druk te zetten. Het is zogenaamd een noodgeval en kan echt niet wachten. Ze hebben het geld meteen nodig.
In sommige gevallen hebben ze de telefoon van degene als wie ze zich voordoen gehackt, maar ze laten mensen ook vaak geloven dat ze een nieuw telefoonnummer hebben. WhatsApp-fraude is een van de meest toenemende vormen van cybercrime. In alleen al het eerste kwartaal van 2020 meldde de Fraudehelpdesk meer dan 2200 zaken van WhatsApp-fraude. Het schadebedrag per slachtoffer kan flink oplopen. De bedragen die gevraagd worden variëren van enkele honderden euro’s tot enkele duizenden euro’s.
Wat is er verzekerd bij mijn cyberverzekering?
Steeds meer verzekeraars bieden een cyberverzekering aan. Via Alpina kunt u een CyberCare Polis bij Turien afsluiten. De CyberCare Polis helpt u en uw inwonende gezinsleden bij cyberincidenten. Maar is WhatsApp-fraude ook meeverzekerd onder de CyberCare Polis?
WhatsApp-fraude kent verschillende vormen. Niet alles is meeverzekerd bij de cyberverzekering. De CyberCare Polis van Turien dekt bijvoorbeeld geen oplichting. Er is sprake van oplichting als een crimineel u met mooie praatjes overhaalt om geld naar hem of haar over te maken. U moet altijd zelf goed controleren of de betaling naar de juiste persoon gaat. Blijkt u geld naar een oplichter overgemaakt te hebben? Dan bent u hiervoor niet verzekerd.
De laatste tijd is er echter ook vaak sprake van een WhatsApp-hack of WhatsApp-gijzeling. In zo’n situatie wordt er een simkaart gehackt en wordt er meegekeken naar de wijze waarop iemand communiceert. Vervolgens doet de hacker zich voor als de persoon die gehackt is. Op die manier proberen oplichters familie en vrienden van het slachtoffer over te halen om geld over te maken. In dit geval is er sprake van identiteitsfraude, hacking en phising. Zo’n geval is wel gedekt onder de CyberCare Polis van Turien.
Moet ik aangifte doen van WhatsApp-fraude?
Bent u het slachtoffer geworden van WhatsApp-fraude? Dan kunt u er voor kiezen om aangifte te doen bij de politie. Dit kan heel makkelijke via de website van de politie. Niet alleen geslaagde pogingen van WhatsApp-fraude kunnen gemeld worden, maar ook pogingen daartoe.
Cyberverzekering afsluiten via Alpina.nl
Wilt u zich goed verzekeren tegen WhatsApp-fraude? Dan is een cyberverzekering een goed idee. Via Alpina kunt u een cyberverzekering afsluiten bij Turien. Bereken online alvast de indicatie premie van uw cyberverzekering.
Heeft u vragen over het afsluiten van een cyberverzekering? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag! Wij zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 08:00 en 18:00 uur op telefoonnummer 088-6883712.
Bereken direct de premie van uw cyberverzekering!
We zijn bereikbaar via Chat, Whatsapp, telefoon of e-mail
Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten.
Wij zijn er vandaag tot 18:00