DigiD
Waarom DigiD?
Wanneer u bij overheidsinstelling langsgaat, zult u zich in veel gevallen moeten legitimeren met uw identiteitskaart, paspoort of rijbewijs. Op internet doet u dit door in te loggen met uw DigiD. Zo weten overheidsinstellingen dat ze ook echt met u te maken hebben.
Met uw persoonlijke DigiD (een gebruikersnaam en wachtwoord) kunt u zich identificeren op websites van de overheid en van organisaties die een overheidstaak uitvoeren.
Gebruikersnaam en wachtwoord
Uw DigiD bestaat uit een gebruikersnaam en een wachtwoord die u zelf allebei samenstelt. Zorg ervoor dat uw gebruikersnaam en wachtwoord voor u gemakkelijk te onthouden zijn.
Extra sms controle
Beschikt u over een mobiele telefoon? Dan kunt u uw DigiD met sms-functie aanvragen. U kunt dan ook inloggen op websites die een extra controle vereisen via een code, deze ontvangt u dan per sms.
Heeft u al een DigiD, dan kunt u de sms-functie aanvragen via Mijn DigiD.
Hoe werkt DigiD?
Stel, u wilt op de website van uw gemeente een uittreksel van de gemeentelijke basisadministratie aanvragen. U wordt dan van de site van de gemeente automatisch doorgeleid naar de inlogpagina van DigiD. Daar vult u uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord in. Vervolgens komt u automatisch terug op de site van de gemeente, waar u het uittreksel aan kunt vragen.
Aanvragen
Vraag nu uw DigiD aan! Zorg ervoor dat u een gebruikersnaam en wachtwoord kiest dat anderen niet kunnen raden. Zo voorkomt u misbruik van uw DigiD. Zie voor meer informatie en tips voor het kiezen van een veilig wachtwoord de pagina veiligheid.
Geldigheidsduur
Uw DigiD verloopt als u deze 3 jaar niet gebruikt. Dit is om veiligheidsredenen. Als u uw e-mailadres heeft opgegeven ontvangt u 30 dagen voordat uw DigiD verloopt een waarschuwing. Door uw DigiD een keer te gebruiken is deze weer 3 jaar geldig.
Bron: DigiD
We zijn bereikbaar via Chat, Whatsapp, telefoon of e-mail
Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten.
Wij zijn er vandaag tot 18:00