800.000+ klanten
92% beveelt ons aan
29 vestigingen

Klantenservice autoverzekering

Veelgestelde vragen autoverzekering

Welke verzekeringsvorm kan ik het beste kiezen?

Bij het kiezen van een verzekeringsvorm spelen verschillende factoren een rol. Je kunt bijvoorbeeld denken aan de leeftijd en de dagwaarde van de auto, maar ook aan de opgebouwde schadevrije jaren. Als je meerdere jaren schadevrij gereden hebt, kun je vaak tegen een vrij lage premie de meest uitgebreide verzekering kiezen. De keuze voor de beste dekking moet je weloverwogen maken. De premie moet namelijk wel in verhouding staan tot de dagwaarde van de auto. Voor een auto van 12 jaar oud is het bijvoorbeeld vaak niet zinvol om de meest uitgebreide autoverzekering te kiezen. De dagwaarde van je auto weegt hierin zwaar mee.

Kan je een autoverzekering afsluiten zonder rijbewijs?

Niet alle verzekeraars kunnen jouw voertuig verzekeren wanneer jijzelf (tijdelijk) geen rijbewijs hebt. Je bent echter volgens de wet wel verplicht om als kentekenhouder een autoverzekering te hebben voor jouw voertuig. De RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) voert hier controles op uit en kan boetes uitdelen, wanneer je hier niet aan voldoet. Je kan bij ons wel een auto verzekeren zonder dat je in het bezit bent van een rijbewijs.

Wanneer ben ik verplicht om mijn auto te verzekeren?

Je bent wettelijk verplicht om een auto te verzekeren zodra het kenteken op jouw naam wordt gesteld. Jouw gegevens als eigenaar zijn vanaf dat moment bekend bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Een auto die al op jouw naam is overgeschreven, maar bijvoorbeeld nog bij de verkoper staat, moet vanaf het moment van tenaamstelling op jouw naam worden verzekerd. Het is niet verplicht om jouw auto te verzekeren voor beperkt casco of All Risk. Lees hier meer over wanneer een autoverzekering verplicht is

Wat is een tenaamstellingscode?

De tenaamstellingscode van je voertuig heb je nodig als je het voertuig op naam van een andere eigenaar overschrijft, als je een schorsing van het kenteken aanvraagt, als je het kenteken laat opheffen bij het kentekenloket of als je het voertuig laat slopen.

Opbouw van schadevrije jaren

Klopt het dat je eerder een automotive verzekering op jouw naam hebt gehad bij een andere verzekeraar?

Indien Ja
Heb je de verzekeraar al opdracht gegeven om deze te beëindigen? Het kan zijn dat dit nog niet gebeurd is, waardoor jouw schadevrije jaren nog niet in roydata bijgeschreven zijn. Je kunt dit controleren bij jouw vorige verzekeraar.

Wordt de polis niet beëindigd, dan zullen de jaren ook niet bijgeschreven worden in roydata en kun je deze helaas niet gebruiken bij nieuwe verzekering. De schadevrije jaren, worden gezien als een waardepapier, net als een geldbiljet, deze kan je slechts eenmaal uitgeven.

Bij een bromfiets is dit niet geregistreerd in roydata, maar dient er een originele royementsverklaring te volgen van de vorige verzekering. Dit wordt ook wel een beëindiging verklaring of bonus/malus verklaring genoemd.

Indien de jaren niet volgen dan zal de verzekeraar de korting moeten aanpassen op jouw polis. De basispremie blijft gelijk, echter ontvang je minder korting, waardoor de netto premie voor jou wel hoger zal worden.

Indien nee
Wordt de polis niet beëindigd, dan zullen de jaren ook niet bijgeschreven worden in roydata en kun je deze helaas niet gebruiken bij nieuwe verzekering. De schadevrije jaren, worden gezien als een waardepapier, net als een geldbiljet, deze kan je slechts eenmaal uitgeven.

Indien de jaren niet volgen dan zal de verzekeraar de korting moeten aanpassen op jouw polis. De basispremie blijft gelijk, echter ontvang je minder korting, waardoor de netto premie voor jou wel hoger zal worden.

Kom je er niet uit? Neem dan contact met ons op via Chat, WhatsApp of Messenger.

Wijziging van een bestaande verzekering zoals een nieuw voertuig of ander adres

Wil je een wijziging op een bestaande verzekering doorgeven, kan je dit het beste doen via onze website. Klik hier om een van onderstaande wijzigingen door te geven:

Kom je er niet uit? Neem dan contact met ons op via Chat, WhatsApp of Messenger.

Kan ik een betalingsregeling treffen met Alpina?

Bel je met een vraag omtrent een openstaande premie of wil je een betalingsregeling treffen dan kunnen wij als Alpina je niet helpen. Je kan daarvoor beter direct contact opnemen met de desbetreffende verzekeraar. Klik hier voor een overzicht van de telefoonnummers van de verschillende verzekeraars.

Is de premie van jouw polis verhoogd?

Als het goed is, heb je een nieuw polisaanhangsel ontvangen per email of per post. Hierop staat vermeld wat de reden van een premieverhoging kan zijn;

    • Aanpassen schadevrije jaren
    • In roydata zijn geen beschikbare schadevrije jaren gevonden of een ander aantal dan je bij de aanvraag vermeld had. Hierdoor veranderd de korting op jouw polis. De basispremie is gelijk gebleven, maar doordat de korting anders is, zal de netto premie wijzigen.

Bij een bromfiets is dit niet geregistreerd in roydata, maar dient er een originele royementsverklaring te volgen van de vorige verzekering. Dit wordt ook wel een beëindiging verklaring of bonus/malus verklaring genoemd.

Kom je er niet uit? Neem dan contact met ons op via Chat, WhatsApp of Messenger.

Alle veelgestelde vragen

Niet gevonden wat je zocht?

Neem dan contact met ons op. We helpen je graag.

icoon

Spoedeisende hulp nodig?

Bel het noodnummer van je verzekeraar. 24/7 beschikbaar.

icoon

Chat met ons

icoon

WhatsApp met ons

icoon

Bel met ons