Financieel advies in Nederlandse Gebarentaal: Alpina en Berengroep slaan handen ineen
Van advies over de meest passende verzekering tot een hypotheek afsluiten: Alpina is de eerste financieel dienstverlener die telefonisch bereikbaar is via Tolkcontact Teletolk. Tolkcontact is onderdeel van Berengroep, een organisatie die communicatie toegankelijk maakt voor dove en slechthorende mensen en mensen met een spraakbeperking.
Toegankelijkheid
Je droomhuis is binnen handbereik. Nu nog een geschikte hypotheek. Je adviseur is niet op de hoogte van je gehoor- of spraakbeperking en belt je om je meerdere opties voor te leggen. Je kunt hem niet verstaan en je voelt de tijdsdruk toenemen. Hoe maak je nu de juiste beslissing? Voor veel huizenkopers wellicht een onwerkelijk scenario. Toch lopen doven en slechthorenden, volgens Casper van der Velde van Berengroep, dagelijks tegen beperkingen aan.
“WhatsApp en chat zijn niet toereikend. Per telefoon krijg je direct een reactie en ben je in staat om een volwaardig en persoonlijk gesprek te voeren. Toegankelijkheid betekent in mijn ogen dat je onbelemmerd en zelfstandig kunt participeren. Zoals je eigen financiële zaken regelen” aldus Van der Velde (horend), die samen met oprichter Pascal Ursinus (doof) toegankelijke communicatiemiddelen en voorzieningen voor doven, slechthorenden en mensen met een spraak- of taalbeperking maakt.
Naast Tolkcontact Teletolk biedt het bedrijf andere producten en diensten om organisaties en (semi)overheden te helpen toegankelijker te worden, zoals een online in te zetten online Tolkcontact Tolk op afstand via een tablet.
Teletolk
“Financiële beslissingen hebben grote invloed op je leven, soms voor een lange termijn. Goed onafhankelijk advies moet dus voor iedereen beschikbaar zijn. Dat onze dienstverlening ook toegankelijk is voor doven en slechthorenden is dus volstrekt logisch” zegt Marc Diks, managing director marketing & online bij Alpina Group.
Het inschakelen van Tolkcontact Teletolk werkt volgens Diks heel simpel. “Via onze website kies je met één druk op de knop of je wilt communiceren in Nederlandse Gebarentaal of tekst. Vervolgens krijg je de tolk te zien die de gebarentaal naar gesproken taal vertaalt, en omgekeerd. Het mooie van Tolkcontact Teletolk is dat er meerdere tolken beschikbaar zijn. Je hoeft dus nooit te wachten.”
Volgens Diks past deze dienst in het innovatieve dna van Alpina als financieel dienstverlener. “We hebben een belangrijke stap gezet, maar we zijn er nog niet. Op dit moment werken we bijvoorbeeld aan het toegankelijker maken van al onze digitale middelen en diensten, op basis van internationale standaarden. Dat gaat verder dan alleen onze marketing en ICT-afdelingen. Zoiets moet ingebed worden in de hele organisatie.”
Casper van der Velde is blij met de stappen van financieel dienstverlener Alpina. Sinds de erkenning van de Nederlandse Gebarentaal (NGT) in 2021 heeft de overheid de plicht om het gebruik van NGT aan te moedigen. “Het is nu aan organisaties om hun verantwoordelijkheid te nemen. Hoeveel mensen er daadwerkelijk gebruik van gaan maken is niet van belang. Het maakt toch ook niet uit hoeveel mensen er maandelijks op een invalidentoilet zitten?”
We zijn bereikbaar via Chat, Whatsapp, telefoon of e-mail
Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten.
Wij zijn er van maandag tot vrijdag van 08:00 tot 18:00.