800.000+ klanten
92% beveelt ons aan
30 vestigingen
Nederlanders betalen te veel voor onderhoudsbeurt
Home Onderzoeken onderzoek autogarages

Vier op tien Nederlanders weleens opgelicht door autogarage

46 procent denkt dat hij standaard te veel betaalt voor onderhoudsbeurt

Iedere auto heeft onderhoud nodig. Om de kans op toekomstige mankementen zoveel mogelijk te verkleinen, is het belangrijk je stalen ros eens in de zoveel tijd naar de autogarage te brengen voor een onderhoudsbeurt. Hoe ervaart de gemiddelde Nederlandse automobilist deze periodieke bezoekjes; hebben ze het idee dat ze weleens te veel betalen – of misschien zelfs worden opgelicht? En in hoeverre zijn mensen nog in staat om zelf (kleine) reparaties aan hun auto uit te voeren? Om erachter te komen, deed Alpina onderzoek onder 1.108 Nederlandse automobilisten. Benieuwd naar de meest opvallende resultaten? Je vindt ze hieronder.

download persberichtPDF

Utrechters bedonderd door autogarage

Utrechters voelen zich het vaakst bedonderd door autogarage

Je auto staat bij de garage voor een standaard onderhoudsbeurt en de monteur belt met het nieuws dat er van alles mis is met de auto. De kosten zullen een stuk hoger uitkomen dan van tevoren verwacht. Ondertussen rijst de vraag of het allemaal wel klopt. Voor vier op de tien Nederlanders is dit een heel herkenbaar scenario, zij voelen zich weleens opgelicht door een autogarage en/of -monteur. Utrechters voelen zich het vaakst belazerd en Overijselaars hebben dit gevoel het minst. Hoe denken de mensen in jouw provincie hierover? Je ziet het in de visual.

Onderhoudsbeurten te duur

Vooral BMW- en Citroen-rijders vinden onderhoudsbeurten vaak te duur

Wie niet veel van auto’s weet kan moeilijk inschatten wat er precies gedaan wordt tijdens een onderhoudsbeurt. Vaak zijn er veel tijd en (kostbare) onderdelen gemoeid met een reparatie. Het kan daardoor even schrikken zijn als de monteur je vertelt wat de kosten bedragen. Voor 46 procent van de Nederlanders voelt het dan ook dat ze over het algemeen te veel betalen voor een onderhoudsbeurt. Voornamelijk BMW- en Citroën-rijders vinden de onderhoudsbeurten vaak te duur. Benieuwd hoe eigenaren van andere automerken erover denken? Bekijk het in de visual.

Vrouwen kunnen geen reparatie auto uitvoeren

Ruime meerderheid vrouwen kan geen kleine reparaties aan auto uitvoeren

In sommige gevallen is het voordeliger om zelf de auto te repareren. Natuurlijk moet je dan wel beschikken over de juiste kennis, anders is de kans aanwezig dat je meer kapotmaakt dan dat je repareert. Bijna de helft van de Nederlanders zegt te weinig technische kennis te hebben om kleine reparaties uit te voeren. Voornamelijk vrouwen zijn sceptisch over hun autokennis. De verschillen tussen mannen en vrouwen verdeeld over verschillende leeftijdscategorieën vind je in de visual.

Drenthe voorstander meer techniek rijlessen

Drentenaren grootste voorstanders van meer techniek tijdens rijlessen

Rijinstructeurs bereiden je voor op het leven op de weg. Je leert autorijden, verkeersborden lezen en gevaarlijke situaties herkennen. Maar wat moet je doen als je met autopech langs de weg belandt of als er allemaal lichtjes gaan branden op je dashboard? Maar liefst zeventig procent van de Nederlanders geeft aan dat we hier veel te weinig op voorbereid zijn. Zij vinden dat er tijdens rijlessen meer aandacht besteed moet worden aan de technische aspecten van de auto. Drentenaren zijn hier de grootste voorstanders van. Bekijk de visual om te zien hoe jouw provinciegenoten hierover denken.

Audi en BMW beinvloed door geldgebrek

Audi- en BMW-rijders het meest beïnvloedt door geldgebrek

Een auto hebben is duur. Naast benzinekosten, wegenbelasting en verplichte verzekeringen, kan het onderhoud ervan ook aardig in de papieren lopen. Voor één op de vijf Nederlanders is dit weleens de reden geweest om een noodzakelijk garagebezoek uit te stellen. Vijftien procent heeft wegens geldgebrek weleens schade zelf proberen te herstellen. Opvallend is dat vooral Audi- en BMW-rijders zich laten leiden door financiële overwegingen. Benieuwd hoe eigenaren van andere automerken erover denken? Bekijk het in de visual.

Resultaten onderzoek per stelling

We zijn bereikbaar via Chat, Whatsapp, telefoon of e-mail

Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten.
Wij zijn er vandaag tot 18:00

neem contact op