Winkel faillissementen; hoe zit het met aanbetalingen en garanties?
De Nederlandse economie koelt af en dat leidt tot meer faillissementen. Een aantal grote, bekende winkelketens is de afgelopen maanden failliet verklaard. Zo konden BCC, Big Bazar en het bedrijf achter tientallen winkels van Vero Moda en Vila het hoofd niet meer boven water houden.
Gevolgen voor consumenten
Dat heeft grote gevolgen voor de winkels en het personeel, maar ook voor consumenten. Je wil natuurlijk niet dat je honderden euro’s hebt aanbetaald voor een product dat je uiteindelijk niet ontvangt.
Wat moet je doen als je nog wacht op een levering van een failliet bedrijf? En hoe doe je nu een beroep op de garantie? Dat zijn vragen waar veel mensen mee zitten op dit moment.
We zetten een aantal belangrijke vragen én antwoorden voor je op een rij:
Wat gebeurt er met mijn aanbetaling en levering van een product?
Heb je een aanbetaling gedaan voor een bestelling en gaat de winkel failliet voordat je het product hebt ontvangen, dan zit er niks anders op dan afwachten. Als een bedrijf failliet gaat, benoemt de rechtbank een curator. Hij of zij onderzoekt hoeveel geld en spullen er nog zijn en zorgt dat dit verdeeld wordt onder de schuldeisers.
Heb je als consument nog een product of geld tegoed van een bedrijf, dan kun je je schriftelijk melden bij de curator. Vaak staat hiervoor informatie op de website van het betreffende bedrijf of je kunt het vinden bij de Kamer van Koophandel. De curator kan beslissen dat de producten alsnog geleverd kunnen worden. Je bent dan als consument verplicht om de producten af te nemen. Kan de levering niet doorgaan, dan kun je je melden als schuldeiser en vragen of je de aanbetaling terug kunt krijgen.
De uitbetaling van schulden gaat in een bepaalde volgorde. Organisaties zoals de Belastingdienst en banken hebben voorrang. Is er na het aflossen van die schulden nog geld over, dan komen consumenten in aanmerking om geld terug te krijgen. Consumenten staan onderaan de hiërarchie, dus zij trekken vaak aan het kortste eind.
Hoe zit het met garantie?
Gaat een product binnen afzienbare tijd kapot, dan heb je recht op garantie. Als een bedrijf failliet gaat, is er geen wettelijk aanspreekpunt meer. Dat betekent in veel gevallen dat je geen beroep meer kunt doen op de garantie. Je kunt dan nog wel aankloppen bij de fabrikant, maar de fabrieksgarantie is vaak veel minder uitgebreid. Ook is het mogelijk dat het betreffende bedrijf de garantie bij een verzekeraar heeft ondergebracht. Je kunt je dan melden bij de verzekeraar.
Soms hebben bedrijven via een brancheorganisatie een garantieregeling. Andere bedrijven binnen de brancheorganisatie nemen de garantie dan deels over. Alleen biedt dit ook niet in alle gevallen dekking. De exacte invulling hiervan verschilt per organisatie.
Wat betekent een doorstart van een bedrijf voor mij als consument?
Een doorstart lijkt voordelig, maar vaak wordt alleen het winkelpand en de inventaris overgenomen. De nieuwe eigenaar is niet verplicht om lopende bestellingen en garantieverplichtingen over te nemen.
Wat als ik een product in reparatie heb gegeven bij een failliet bedrijf?
Heb je iets in reparatie gegeven en gaat het betreffende bedrijf daarna failliet, dan kun je de curator verzoeken om het product aan je terug te geven. Het product behoort namelijk niet tot de inboedel van het bedrijf en kan niet worden verkocht.
Wat kan ik doen om problemen te voorkomen?
Het faillissement van een bedrijf zie je als consument niet altijd aankomen. Heb je twijfels? Dan kun je online checken of een bedrijf in staat van faillissement verkeerd, bijvoorbeeld op rechtspraak.nl. Ook negatieve reviews over niet geleverde producten of een slecht bereikbare klantenservice kunnen duiden op moeilijkheden bij een bedrijf.