Wat kost het importeren van een auto?
Een veelgehoorde reden voor het importeren van een auto is dat de aanschafprijs voor een auto een stuk lager ligt in het buitenland dan in Nederland. Dezelfde auto kan in bijvoorbeeld Duitsland een stuk goedkoper zijn dan in Nederland. Hierdoor is het aantrekkelijk om een auto te importeren. U moet echter wel rekening houden met de extra kosten die komen kijken bij het importeren van een auto. Om u een goed beeld te geven, hebben we in dit artikel alle kosten voor het importeren van een auto op een rijtje gezet.
Kosten afhankelijk van verschillende factoren
Bij het importeren van een auto komen meer kosten kijken dan alleen de aankoopprijs van de auto. Belangrijk bij het berekenen van de kosten is waar de auto vandaan komt. Er is natuurlijk een verschil in een auto importeren uit Duitsland of uit Amerika. Niet alleen zijn de transportkosten verschillend, u heeft ook te maken met eventuele invoerrechten en typegoedkeuring. Er zijn verschillende factoren van invloed op de kosten van het importeren:
Aankoopprijs
De eerste kostenpost is uiteraard de aankoopprijs. In veel landen is de aankoopprijs voor een auto lager dan in Nederland. Dat is voor veel mensen de belangrijkste reden om een auto uit het buitenland te importeren. U kunt altijd nog proberen te onderhandelen over de definitieve aankoopprijs. Importeert u een auto van buiten de EU? Dan speelt de aankoopprijs ook een rol bij de invoerrechten.
BPM
BPM is de belasting die u betaalt voor een personenauto, bestelauto of motor. Als u in Nederland een nieuwe auto koopt, doet de importeur de aangifte BPM. Bij het importeren van een auto moet u dit echter zelf doen. Een auto of motor wordt pas op kenteken gezet als aangifte BPM is gedaan en de BPM is betaald. Vanaf dat moment mag u pas met het voertuig de openbare weg op. De persoon op wiens naam het voertuig staat, dient BPM te betalen. U kunt zelf berekenen hoeveel BPM u moet betalen voor uw auto. Hiervoor moet u weten wat de CO2 -uitstoot van uw auto is. De gegevens voor de BPM worden vastgesteld tijdens de keuring door de RDW. U kunt pas BPM aangifte doen als de auto is gekeurd bij een RDW-keuringsstation.
Transport
Nadat u de auto heeft aangeschaft, moet deze natuurlijk naar Nederland worden getransporteerd. De kosten hiervoor zijn afhankelijk van de afstand die u moet overbruggen en de manier van transport. Als u de auto importeert vanuit een EU-land, zoals Duitsland, dan zijn er twee manieren van transport: de auto zelf naar Nederland rijden of dit door een autoambulance laten doen. Als u de auto zelf naar Nederland rijdt, moet deze wel WA-verzekerd zijn. U kunt echter geen WA-verzekering afsluiten met een buitenlands kenteken. Wel kunt u een tijdelijk kenteken aanvragen en deze vervolgens verzekeren. Daarnaast moet u rekening houden met de kosten voor het vervoer naar de verkoper (zoals een trein- of vliegticket) en brandstofkosten voor de reis naar huis. Als de terugreis langer dan een dag duurt, moet u ook rekening houden met de kosten voor een overnachting. Haalt u de auto uit een land buiten de EU? Dan is transport over zee of via een vliegtuig een mogelijkheid. Hier komen uiteraard wel meer kosten bij kijken.
RDW keuring
Een geïmporteerde auto moet altijd eerst gekeurd worden door de RDW. Tijdens deze keuring kijkt een keurmeester of de auto voldoet aan alle regels omtrent milieu en veiligheid, en dus kan worden toegelaten op de Nederlandse wegen. Tevens stelt de keurmeester de gegevens vast voor de aangifte van de BPM.
Verschepen
We noemden het al even kort, maar als u een auto buiten de EU importeert, is transport via zee of per vliegtuig een optie. Het verschepen van een auto is de gemakkelijke optie. De kosten hiervoor zijn afhankelijk van het formaat van de auto, waar deze staat en op welke manier u hem wil verschepen. U kunt een auto verschepen in een container of volgens Roll on-Roll off. De laatste optie wordt met name gekozen voor voertuigen die niet in een container passen. Als u voor een container kiest, kunt u de auto in een container met andere voertuigen of in een eigen container laten verschepen. De kosten voor het verschepen zijn dus afhankelijk van verschillende factoren.
Invoerrechten
Importeert u een auto uit een EU-land? Dan hoeft u geen invoerrechten te betalen. Als u een auto van buiten de EU importeert, heeft u wel te maken met invoerrechten. Voor een auto die jonger is dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde en de transportkosten. Als de auto ouder is dan 30 jaar hoeft u geen invoerrechten te betalen, alleen 6% BTW.
BTW
Tot slot betaalt u bij het importeren van een auto BTW kosten. Als u een auto uit een EU-land importeert, maakt het niet uit of de BTW in dat land of in Nederland wordt voldaan. Er geldt wel een uitzondering. Als de auto jonger is dan 6 maanden of als deze minder dan 6000 km op de teller heeft staan, kan de Belastingdienst de auto als nieuw beschouwen en moet u nog een keer BTW betalen. Ook als u deze al in het land van herkomst heeft betaald. Als u een auto van buiten de EU importeert, betaalt u altijd 21% BTW over de aankoopprijs, de transportkosten en de invoerrechten. Als de auto ouder is dan 30 jaar, betaalt u 6% BTW.
Gerelateerde pagina's over het importeren van een auto
Nooit onderverzekerd
Stel zelf je pakket samen
Een breed aanbod
Wij vergelijken alle verzekeraars voor jou, scheelt weer tijd
Hulp van onze experts
Kom je er niet uit? Onze experts staan altijd klaar om je te helpen
We zijn bereikbaar via Chat, Whatsapp, telefoon of e-mail
Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten.
Wij zijn er van maandag tot vrijdag van 08:00 tot 18:00.