Hoe kan ik de schorsing van mijn auto opheffen?
Bij het schorsen van uw auto kiest u voor een periode van 1,2 of 3 jaar. Als u voor het aflopen van de schorsingsperiode al gebruik wilt maken van uw auto, kunt u de schorsing opheffen. Dit doet u bij de RDW en kan zowel online als via het loket. Als u de schorsing opheft, wordt deze per direct beëindigd. Het is niet mogelijk om de schorsing op te heffen voor een datum in de toekomst. Op Alpina.nl leest u alles over het opheffen van een schorsing bij de RDW.
Schorsing auto online opheffen
Uw schorsing online opheffen kan 24 uur per dag, 7 dagen per week via de website van de RDW. Dat gaat als volgt:
- Ga naar ‘Schorsing auto opheffen’ en log in met uw DigiD
- Geef aan welke schorsing u wilt beëindigen
- Vervolgens krijgt u 2 e-mails van de RDW. Pas na ontvangst van de tweede e-mail is de schorsing per direct opgeheven. Bij deze e-mail zit ook een bevestiging en een einddatum van de schorsing
- Zodra de schorsing is opgeheven mag u weer met de auto op de openbare weg rijden. Houd er wel rekening mee dat de auto verzekerd moet zijn, aan de APK-plicht moet voldoen en dat de wegenbelasting betaald moet zijn. Deze voertuigverplichtingen gaan na het opheffen van de schorsing namelijk direct weer in.
Uw kentekencard (kentekenbewijs op creditcardformaat) blijft gewoon geldig na afloop van de schorsing. U ontvangt geen nieuw kentekenbewijs. Op sommige papieren kentekenbewijzen (wanneer de auto geschorst is voor 1-1-2014) staat de schorsing vermeld. U ontvangt dan binnen 5 werkdagen een nieuwe kentekencard en een tenaamstellingscode. Als u een papieren kentekenbewijs zonder vermelding van de schorsing heeft, blijft deze gewoon geldig.
Schorsing auto opheffen bij het loket
U kunt de schorsing van uw auto natuurlijk ook bij het loket opheffen. Dat gaat als volgt:
- Ga naar een kentekenloket, RDW-balie of RDW-keuringsstation
- Neem het tenaamstellingsbewijs en het overschrijvingsbewijs OF de kentekencard en de tenaamstellingscode mee. Vergeet ook een geldig identiteitsbewijs niet.
- Een medewerker zet de schorsing direct stop
- U ontvangt een papieren bewijs met de einddatum van de schorsing
Als u een kentekencard heeft staan op uw schorsingsbewijs de eerste 4 cijfers van uw nieuwe tenaamstellingscode. U ontvangt vervolgens binnen 5 dagen een brief van de RDW met daarin de laatste 5 cijfers van de tenaamstellingscode. U kentekencard blijft wel gewoon geldig. Als u een papieren kentekenbewijs heeft met daarop een vermelding van de schorsing, ontvangt u samen met de laatste 5 cijfers van de tenaamstellingscode ook een nieuw kentekenbewijs op creditcardformaat. Een papieren kentekenbewijs zonder vermelding van de schorsing blijft gewoon geldig.
Wat kost het opheffen van een schorsing?
Het opheffen van een schorsing is gratis. Aan het verlengen van de schorsing zijn wel kosten verbonden. Beëindigt u de schorsing voor het aflopen van de schorsingsperiode? Dan krijgt u geen geld terug. Als u uw auto voor 3 jaar heeft geschorst, maar u heft de schorsing na 1 jaar al op, bent u dit geld dus kwijt.
Schorsing opheffen: waar op letten?
Bij het opheffen van de schorsing van uw auto zijn er wel een aantal zaken waar u rekening mee moet houden:
- Na het opheffen van de schorsing moet u direct weer voldoen aan de voertuigverplichtingen. Dit zijn de WA-verzekeringsplicht, APK plicht en het betalen van de motorrijtuigenbelasting. Als u niet aan de voertuigverplichtingen voldoet, krijgt u een boete. Regel dit daarom meteen met het opheffen van de schorsing van uw auto
- Als u de schorsing binnen 1 maand na het begin van de schorsingsperiode opheft, moet u alsnog wegenbelasting betalen over de periode waarin het kenteken was geschorst. De Belastingdienst stuurt u in dat geval een naheffingsaanslag
- Als u de schorsing voor het eindigen van de schorsingsperiode stopzet, krijgt u geen geld terug.
Gerelateerde links over auto schorsing
Nooit onderverzekerd
Stel zelf je pakket samen
Een breed aanbod
Wij vergelijken alle verzekeraars voor jou, scheelt weer tijd
Hulp van onze experts
Kom je er niet uit? Onze experts staan altijd klaar om je te helpen
We zijn bereikbaar via Chat, Whatsapp, telefoon of e-mail
Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten.
Wij zijn er van maandag tot vrijdag van 08:00 tot 18:00.