Keuzebegeleiding: Zo help je jouw werknemers met pensioenkeuzes
Als werkgever wordt er van je verwacht dat je jouw werknemers goed informeert over de inhoud van de pensioenregeling en de keuzes die zij kunnen maken. Met de komst van de Wet Toekomst Pensioenen (WTP) is jouw rol hierin nog belangrijker geworden. Niet alleen jij, maar ook de pensioenuitvoerder heeft hierin een grotere verantwoordelijkheid gekregen. Keuzebegeleiding is daarom een essentieel onderdeel van de pensioenregeling.
Keuzebegeleiding komt in verschillende vormen en kent diverse verantwoordelijkheden. Wat altijd belangrijk is, is dat je een helder plan hebt voor hoe je deze begeleiding wilt inrichten.
Wat is keuzebegeleiding?
Keuzebegeleiding houdt simpelweg in dat je werknemers, die deelnemen aan een pensioenregeling, ondersteunt bij het maken van keuzes. Enkele van de belangrijkste keuzes zijn:
Bijsparen
Veel pensioenregelingen benutten niet de maximale fiscale ruimte voor pensioenopbouw. Werknemers kunnen dan vaak extra stortingen doen om hun pensioen te verhogen.
Pensioendatum
Werknemers kunnen ervoor kiezen hun pensioendatum te vervroegen of uit te stellen. Dit heeft invloed op de hoogte van de uitkering.
Extra dekking
In sommige regelingen is het mogelijk een aanvullende verzekering toe te voegen of bestaande dekkingen uit te breiden, zoals de ANW-hiaatverzekering die extra uitkering aan de partner biedt bij overlijden.
Belegging
Werknemers kunnen kiezen voor meer of minder risicovolle beleggingen, wat effect heeft op het uiteindelijke pensioenkapitaal en de uitkering.
Uitkering ineens
Binnenkort kunnen werknemers op de pensioendatum maximaal 10% van hun pensioenkapitaal ineens laten uitkeren. Dit kan aantrekkelijk lijken, maar heeft mogelijk gevolgen voor bijvoorbeeld huur- en zorgtoeslag.
Varianten in uitkering
Werknemers kunnen bij aanvang van de pensioenuitkering kiezen voor een hogere uitkering in de eerste jaren of juist later.
Niet elke werknemer verdiept zich actief in deze mogelijkheden, en daarom is keuzebegeleiding zo belangrijk. Als de pensioenuitkering tegenvalt door het ontbreken van keuzes of verkeerde keuzes, valt de eerste blik vaak op jou als werkgever.
Hoewel pensioenuitvoerders via hun portalen wel enige begeleiding bieden, bereikt deze informatie niet altijd de werknemers. Zo’n 60% van de deelnemers kijkt nooit op het portaal. Bovendien hebben pensioenuitvoerders alleen inzicht in de regelingen die bij hen lopen. Werknemers die tijdens hun carrière meerdere werkgevers hebben gehad, hebben vaak ook bij verschillende pensioenuitvoerders regelingen lopen die niet inzichtelijk zijn voor elke uitvoerder.
Actie ondernemen
Alle reden dus om als werkgever in actie te komen en de regie in eigen handen te nemen. Door werknemers actief te informeren, bijvoorbeeld via een adviseur, zorg je dat de informatie hen wél bereikt. Denk aan een presentatie, inloopspreekuur of persoonlijke gesprekken.
Bij Alpina Pensioen staan we voor je klaar met ervaren adviseurs door het hele land. Er is altijd een adviseur in de buurt om je te helpen met keuzebegeleiding.
We zijn bereikbaar via Chat, Whatsapp, telefoon of e-mail
Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten.
Wij zijn er van maandag tot vrijdag van 08:00 tot 18:00.