800.000+ klanten
92% beveelt ons aan
30 vestigingen
Fouten sluis boot op water
Home Blog De 5 meest gemaakte fouten in een sluis

De 5 meest gemaakte fouten in een sluis

Op een mooie, zonnige dag is het op het water heerlijk vertoeven. De afgelopen jaren is varen onder recreanten steeds populairder geworden en in de zomer kan het daarom soms behoorlijk druk zijn op de Nederlandse wateren. Met name in de sluizen loopt de drukte erg op, waardoor er wel eens problemen ontstaan bij het schutten. Schutten houdt in dat een schip door middel van een schutsluis tussen twee kanaalpanden met verschillend waterniveau wordt verplaatst. Als beginnend vaarder kan het varen door een sluis soms best een uitdaging zijn. Bij een aantal sluizen zijn er bovendien terrassen langs de kade, waardoor je ook nog eens toeschouwers hebt. Je wilt fouten maken in een sluis natuurlijk het liefst vermijden. Daarom hebben we in dit artikel de 5 meest gemaakte fouten in een sluis op een rijtje gezet.

Bootverzekering afsluiten? Bereken jouw premie!

Fout 1: Het niet kennen van de vaarregels

Op het water gelden er, net als in het verkeer, regels. De vaarrelgels zijn vastgesteld in een aantal regelementen. Dit zijn het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) en het Rijnvaartpolitiereglement (RPR). Ga je het water op? Dan is het verstandig om deze regelementen eerst goed door te lezen. Ook voor het passeren van een sluis gelden er vaarregels. Bovendien vraagt het passeren van sluizen extra aandacht, omdat schepen binnen een beperkte ruimte moeten manoeuvreren. Als je goed op de hoogte bent van de vaarregels met betrekking tot het passeren van sluizen, zal je ook minder snel fouten maken.

Bootverzekering afsluiten? Bereken jouw premie!

Fout 2: Niet luisteren naar de aanwijzingen van de sluismeester

Op drukke dagen staat er bij een sluis vaak een sluismeester (ook wel sluiswachter of steward genoemd). Een sluismeester bedient de sluis en bepaalt hoe er geschut moet worden. Ook geven ze de juiste plaats in de sluiskolk aan en helpen ze schippers bij het aanmeren. De sluismeester kan een schipper verkeersaanwijzingen geven als dit noodzakelijk is. De schipper is in dat geval verplicht om naar deze verkeersaanwijzing te luisteren. Een sluismeester heeft de kennis en ervaring om boten goed door een sluis te schutten. Luister daarom altijd goed naar de aanwijzingen die je krijgt.

Fout 3: De lijnen te strak vastzetten

Een andere veelgemaakte fout in een sluis is het te strak vastzetten van de lijnen. Hierdoor kom je te ‘hangen’ met je boot. Maak de boot voor en achter vast, maar zet de lijnen niet te strak. Op deze manier kan de boot meevieren als het water zakt of stijgt.

Fout 4: De sluis te snel in- of uitvaren

Een beginnend bestuurder heeft soms de neiging om een sluis te snel in of uit te varen. Ook in een sluis geldt een maximumsnelheid. Bovendien is de ruimte in een sluis beperkt en vaar je daar met meerdere vaartuigen. Let daarom goed op de snelheid bij het in- of uitvaren van een sluis. Minder snelheid wanneer je de sluis nadert. Vaar met lage snelheid zo ver mogelijk door naar voren (of naar de plek die de sluismeester je toewijst) en sluit goed aan op de boot voor je.

Fout 5: Niet op de verkeersborden en lichten letten

Ook bij sluizen kom je allerlei verkeerstekens tegen in de vorm van borden en lichten. Als bij de sluis een rood licht brandt, is in- en uitvaart van de sluis verboden. Als de lichten rood/groen branden is dat het teken dat de sluis spoedig open gaat. Je kunt jezelf dan alvast startklaar maken, zodat je de sluis in kan varen zodra dit is toegestaan.

We zijn bereikbaar via Chat, Whatsapp, telefoon of e-mail

Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten.
Wij zijn er vandaag tot 18:00

neem contact op