Vanaf 2020 geen teruggave BPM voor taxi’s
Vanaf 1 januari 2020 is het voor taxibedrijven niet meer mogelijk om BPM terug te krijgen die betaald wordt bij de aanschaf van een nieuwe taxi. Dit heeft negatieve gevolgen voor taxibedrijven. Zo zal de premie van een taxiverzekering omhoog gaan. Wat heeft dit nog meer voor gevolgen?
Wat is BPM precies?
BPM is de afkorting voor ‘Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen’. U bent verplicht BPM te betalen voor elke personenauto, bestelauto en motor die in Nederland geregistreerd wordt. Ook wanneer u personenauto’s, bestelauto’s of motors importeert, wordt BPM in rekening gebracht door de Belastingdienst.
BPM wordt bij personenauto’s berekend over de netto-catalogusprijs en de CO2-uitstoot. Bij bestelauto’s en motoren is dit enkel de netto-catalogusprijs. De netto-catalogusprijs is de catalogusprijs min de btw. Deze verandering geldt voor zowel straattaxi’s, contractvervoer als doelgroepenvervoer van bijvoorbeeld gehandicapten, leerlingen of een combinatie hiervan.
Wat verandert er voor taxibedrijven?
Taxibedrijven krijgen vanaf 2020 geen BPM meer terug bij de aanschaf van een nieuwe taxi. Voorheen konden taxibedrijven over een personenauto die voor minimaal 90% als taxi gebruikt wordt, de betaalde BPM terugvragen bij de Belastingdienst.
De teruggave van BPM op taxi’s wordt afgeschaft, omdat de Nederlandse regering in het Klimaatakkoord als doel heeft om in 2030 de helft minder broeikasgassen uit te stoten ten opzichte van 1990. Hierdoor worden er allerlei maatregelen getroffen om die CO2-uitstoot te verminderen. Deze maatregel moet er voor zorgen dat taxibedrijven gemotiveerd raken om minder vervuilende taxi’s aan te schaffen. Voor auto’s die minder CO2 uitstoten is de BPM lager. Auto’s die helemaal geen CO2 uitstoten, zijn volledig vrijgesteld van BPM. Dit zijn de zogenoemde nul-emissie auto’s.
Gevolgen voor taxibedrijven
Deze maatregel heeft negatieve gevolgen voor veel taxibedrijven. De keuze in het aanbod auto’s die geen CO2 uitstoten, is maar heel beperkt. Daarnaast zijn auto’s die minder of helemaal geen CO2 uitstoten meestal elektrische auto’s. Deze auto’s wegen door het accupakket een stuk meer dan een vergelijkbare auto die op diesel rijdt. Dat zorgt weer voor een hogere premie, omdat deze mede op basis van het gewicht van de auto berekend wordt.
Zo krijgt een taxibedrijf te maken met hogere afschrijvingskosten en een hogere allrisk premie. De premie voor deze dekking wordt berekend over de aanschafwaarde van de auto. Als de aanschafwaarde hoger wordt doordat de BPM niet kan worden teruggevorderd, zal dat betekenen dat de cascoverzekeringspremie hoger wordt.
Taxibedrijven die hun taxi op dit moment casco, exclusief BPM verzekerd hebben, kunnen bij totaal verlies, vanaf 1 januari 2020 voor het verzekerde bedrag geen vergelijkbare taxi terugkopen. Dit komt, omdat het verzekerde bedrag exclusief BPM te laag is geworden.
Mensen die veel gebruikmaken van taxi’s zullen de gevolgen van deze nieuwe maatregel ook gaan merken. Uiteindelijk zullen taxibedrijven de meerkosten doorberekenen in de ritprijzen. Het gevolg hiervan kan zijn dat er minder mensen gebruik zullen maken van het vervoer per taxi, waardoor het taxibedrijf inkomsten mis dreigt te lopen.
Alpina
Heeft u naar aanleiding van dit artikel vragen of wilt u met ons in gesprek? Neem dan contact met ons op. We zullen samen de gevolgen en uw wensen bespreken. Wij zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 08:00 en 18:00 uur op telefoonnummer 088- 6883712.
Nooit onderverzekerd
Stel zelf je pakket samen
Een breed aanbod
Wij vergelijken alle verzekeraars voor jou, scheelt weer tijd
Hulp van onze experts
Kom je er niet uit? Onze experts staan altijd klaar om je te helpen
We zijn bereikbaar via Chat, Whatsapp, telefoon of e-mail
Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten.
Wij zijn er vandaag tot 18:00