800.000+ klanten
92% beveelt ons aan
30 vestigingen
vrouw ziek op het werk
Home
Zorg zorgaanbieder actief informeren over vergoedingen

Belangrijke wijziging: zorgaanbieders moeten actief informeren over vergoedingen

2 min leestijd

Vanaf 1 september 2024 worden zorgaanbieders verplicht om patiënten vooraf actief en aantoonbaar te informeren als zij zorg gaan ontvangen die niet volledig door hun zorgverzekering wordt vergoed. Deze aanscherping van de regels door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) is bedoeld om te voorkomen dat patiënten onverwacht geconfronteerd worden met hoge zorgkosten.

Zo gaan zorgaanbieders actief cliënten informeren

Deel deze belangrijke informatie met je medewerkers, zodat ook zij goed voorbereid zijn en onaangename verrassingen kunnen voorkomen.

Wat verandert er?

Als de geraadpleegde zorgverlener geen contract heeft met de zorgverzekeraar van zijn cliënt, moet de zorgaanbieder die cliënt hier nu vooraf op wijzen, voordat de behandeling start. Dit betekent dat zorgaanbieders niet meer kunnen volstaan met alleen een bericht op hun website; zij moeten cliënten persoonlijk informeren.
Bijvoorbeeld via een e-mail, een brief of een bericht in het persoonlijke patiëntenportaal. Hiermee wordt voldaan aan de vereisten van ‘actief’ en ‘aantoonbaar’ informeren.

Waarom deze wijziging?

Uit onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland blijkt dat veel patiënten zich niet bewust zijn van de beperkingen in hun zorgpolis. Bijna de helft van de patiënten die bij een niet-gecontracteerde zorgverlener aanklopte, wist dit vooraf niet. Dit leidt vaak tot onverwachte bijbetalingen, die voorkomen hadden kunnen worden als de patiënt eerder was geïnformeerd.

Wat betekent dit voor verzekerden?

Met deze nieuwe regelgeving wordt het makkelijker om weloverwogen keuzes te maken in het zorgtraject. Als de gekozen zorgverlener geen contract heeft met de zorgverzekeraar, wordt dit tijdig kenbaar gemaakt en kan indien gewenst voor een gecontracteerde zorgverlener worden gekozen om extra kosten te vermijden.
Voor de exacte hoogte van de vergoeding wordt verwezen naar de zorgverzekeraar. Vergeet niet dat er mogelijk nog steeds eigen risico moet worden betaald.
Patiëntenfederatie Nederland zal nauwlettend volgen of zorgaanbieders zich aan deze aangescherpte informatieplicht houden. Zorg ervoor dat je relaties goed geïnformeerd blijven en voorkom onaangename verrassingen door hen bij twijfel altijd even contact op te laten nemen met de zorgverzekeraar.

Bronnen: NZa, Patiëntenfederatie Nederland