6 voorbeelden van verzekeringsfraude
Een deel van de fraudeurs ziet verzekeringsfraude als een onschuldige praktijk. Er zijn vele voorbeeld van verzekeringsfraude bekend en u kunt maar beter proberen dergelijke situaties te vermijden. De gevolgen die kleven aan het plegen van verzekeringsfraude zijn immers niet mals. We onderscheiden verschillende vormen van verzekeringsfraude, onder andere:
- Liegen of het verzwijgen van informatie bij het aanvragen van een verzekering
- Met opzet schade toebrengen aan voorwerpen
- Een hogere schadeclaim indienen dan de daadwerkelijke schade
- Feiten vervormen of doen alsof schade is gemaakt
Om helder te krijgen hoe verzekeringsfraude eruit kan zien, staan hieronder zes voorbeelden van verzekeringsfraude.
Ga direct naar
- Voorbeeld 1: Voorafgaand aan het claimen van schade, de dekking verhogen
- Voorbeeld 1: Voorafgaand aan het claimen van schade, de dekking verhogen
- Voorbeeld 3: Een situatie in scène zetten
- Voorbeeld 4: Kapotte voorwerpen als gestolen bestempelen
- Voorbeeld 5: Meer voorwerpen als gestolen opgeven dan het daadwerkelijke aantal
- Voorbeeld 6: Bestaande schade claimen bij het opgeven van nieuwe schade
Voorbeeld 1: Voorafgaand aan het claimen van schade, de dekking verhogen
Een veelvoorkomend voorbeeld van verzekeringsfraude is het aanpassen van de verzekeringsdekking, voorafgaand aan het claimen van de schade. Stel u zich de volgende situatie eens voor: U heeft een fikse deuk in uw auto, omdat u per ongeluk tegen een paal bent gebotst. U heeft een WA-verzekering met een beperkte casco autoverzekering. Dit houdt in dat de schade aan uw auto niet wordt gedekt. U besluit snel de verzekering te veranderen naar een volledige casco dekking. Daarna dient u de schadeclaim pas in bij de verzekeraar. Bestaande schade op een nieuwe dekking verhalen is niet toegestaan.
Voorbeeld 2: De waarheid verzwijgen of een leugentje om bestwil
Het lijkt zo onschuldig om een deel van het verhaal te verdoezelen door een vraag van de verzekeraar niet correct te beantwoorden. Wat maakt één keer ‘’nee’’ zeggen in plaats van ‘’ja’’ ook uit. De verzekeraar wil echter een eerlijk en volledig beeld van de situatie krijgen. Ze stellen daarom acceptatievragen om te beslissen of een aanvraag geaccepteerd wordt of afgewezen. Liegen of een deel van de informatie achterhouden, beschadigt het vertrouwen van de verzekeraar. Het misleiden va de verzekeraar wordt gezien als fraude.
Voorbeeld 3: Een situatie in scène zetten
Er zijn gevallen bekend waarbij iemand een aanrijding of inbraak in scène zetten om verzekeringsgeld binnen te harken. De verzekeraar moet dan boven tafel zien te krijgen dat het gaat om oplichting. Dit kan is sommige gevallen gemakkelijk aan te tonen zijn. Een in scène gezette situatie kan een hoge boete opleveren. De straf kan vooral hoog oplopen als u anderen in gevaar heeft gebracht bij de in scène gezette situatie.
Voorbeeld 4: Kapotte voorwerpen als gestolen bestempelen
Je telefoon per ongeluk kapot gooien is erg vervelend. Overwegen om deze als gestolen te melden bij de verzekering klinkt daarom als zo’n slecht idee nog niet. Een gestolen telefoon valt immers onder uw inboedelverzekering, wat betekent dat u de schade vergoed krijgt. Dit is een veelvoorkomende manier om fraude te plegen. Hetzelfde trucje komt voor met een kapotte laptop of auto. Het gevaar dat hierbij op de loer ligt is dat de verzekeraar een onderzoek kan instellen naar het ‘’gestolen voorwerp’’. Wordt dit voorwerp vervolgens gewoon bij u thuis teruggevonden, bent u de klos. U wordt nu aangemerkt als fraudeur bij de verzekering. Dit brengt vervelende problemen met zich mee bij het afsluiten van nieuwe verzekeringen.
Voorbeeld 5: Meer voorwerpen als gestolen opgeven dan het daadwerkelijke aantal
Stelt u zich voor dat er een inbreker bij u is geweest. Deze heeft een aantal spullen meegenomen: uw televisie en uw IPad. Het kan dan verleidelijk zijn om net te doen alsof er ook een telefoon meegenomen is. Oh, en er lagen ook nog wat juwelen bij. Die zijn vast ook gestolen… Dit is ook een vorm van fraude. De groep mensen dit van een dergelijke situatie misbruik maken worden opportunistische fraudeurs genoemd.
Voorbeeld 6: Bestaande schade claimen bij het opgeven van nieuwe schade
Stel u zich voor dat u door een aanrijding deuken in de auto heeft gekregen. ‘’Dat is mooi’’, denkt u: ‘’Er zitten nog wat oude deuken in de auto, die geef ik meteen op bij de verzekering.’’ Ook dit is verzekeringsfraude. U maakt misbruik van een vervelende situatie. De deuken waren er al vóór de aanrijding en deze worden dus niet vergoed.
Bereken online de premie voor uw verzekering
We zijn bereikbaar via Chat, Whatsapp, telefoon of e-mail
Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten.
Wij zijn er van maandag tot vrijdag van 08:00 tot 18:00.